The constitution of teaching of civil engineers teachers: determining factors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1772

Keywords:

Civil Engineering, civil engineer teachers, higher education teaching

Abstract

Teaching in higher education is a fundamental activity in the academic and professional development of students, which involves deepening concepts and theories and developing thinking and analytical skills, attitudes, and values. This is a descriptive research, with exploratory dimension, and follows the qualitative and quantitative approaches. It was produced using document analysis, bibliographic and field research, involving professors who work in 53 Civil Engineering courses in the State of Rio Grande do Sul, taking the form of a case study. Twenty-three percent of these courses were involved, five courses from public institutions and seven from private ones. The data were obtained by applying a questionnaire to the Civil Engineering professors who work in these 12 courses. Its organization includes the methodological path, analyzes the reasons for the choice, the process of knowledge construction, the contributions of initial and continuing education in the constitution of teaching, and, finally, the final considerations. These points indicate that the constitution of the teaching of civil engineers is related to the inspiration and encouragement of teachers who worked in their academic training. The knowledge needed for teaching comes from theoretical and technical knowledge acquired during graduation and from accumulated experience.

Author Biographies

Josimar de Aparecido Vieira Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Sertão, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Especialização em Supervisão Escolar pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste. Graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste. Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da área de Pedagogia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Sertão. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) na IFRS. Membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis), nomeado pela Portaria MEC n. 856, de 17/09/2018.

Luana Anchieta Rocha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Sertão, Rio Grande do Sul, Brasil.

Mestranda em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bacharel em Engenharia Civil pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Participou do Programa Ciência sem Fronteiras na University of South Florida (Tampa-FL), com experiência de pesquisa na Catholic University of America (Washington, DC).

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Published

2023-12-15

How to Cite

Vieira, J. de A. V., & Rocha, L. A. (2023). The constitution of teaching of civil engineers teachers: determining factors . Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(64), 225–244. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1772