The limits of a white eurocentric curriculum and the expectations of a critical and anti-racist training in a degree in History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1180

Keywords:

critical and anti-racist training, white eurocentrism, degree in history

Abstract

I discuss the training aimed by a degree in History of a public university in the state of Parana, Brazil. The training is based on a critical perspective of history and education, but also on anti-racism. I present a tension between the expectations of forming anti-racist critical teachers and the white eurocentrism in the curriculum of the university course through data analysis collected, and inspired ethnographically, in its classes and pedagogical project, and via interviews carried out with students and teachers. In the curriculum of the History course involved in the study, criticisms and connivance with the white eurocentrism coexist ambivalently. Though Europe and the white, as referent points, are the main axes around which the curriculum still pivots, eventual initiatives of showing the historical indigenous’ and black people’s protagonism that serve to fight back the racist representations also take place. 

Author Biography

José Bonifácio Alves da Silva, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Doutor e mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Licenciado em História pela UCDB. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação e Diferença Cultural − vinculado à Linha de Pesquisa Diversidade Cultural e Educação Indígena do Programa de PósGraduação em Educação da UCDB; do Grupo de Pesquisa Políticas de Educação na Contemporaneidade e do Grupo de Pesquisa Educogitans − vinculados à Linha de Pesquisa Educação, Cultura e Dinâmicas Sociais do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional de Blumenau (PPGE-FURB). Participa do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB) da FURB. Faz estágio pós-doutoral no PPGE-FURB e é coeditor da Revista Atos de Pesquisa em Educação.

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Published

2020-08-20

How to Cite

da Silva, J. B. A. (2020). The limits of a white eurocentric curriculum and the expectations of a critical and anti-racist training in a degree in History . Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 25(54). https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1180

Issue

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Artigos