Higher technology courses in the context of internationalization and the expansion of vocational and technological education in the State of São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1381Keywords:
higher technology courses, vocational and technological education, internationalization of higher educationAbstract
What does it mean to create higher education institutions as technological centers to train technologists in the late 1960s? What meaning has been given to this conception throughout the implementation and consolidation of higher technological courses, considering the internationalization and expansion of vocational and technological education? The present study highlights the trajectory and meaning of higher education technological courses since their origin, passing through their transformations during the expansion process of vocational and technological education networks in the 2000s, when there was an emphasis on these courses as part of the national strategies of internationalization of education. The relevance of what is developed in this article is due to the few studies related to these courses as a higher education modality and also because the post-2016 educational policies signal for the restructuring of universities and the dismantling of the conditions research development, placing at the heart of legal reformulations and institutional disputes the emphasis on professionalization and internationalization as strategies for training and supplying labor to the global labor market.
References
ALMEIDA FILHO, Naomar. Universidade nova: textos críticos e esperançosos. Brasília: UnB; Salvador: EDUFBA, 2007.
AZEVEDO, Mário Luiz N. A integração dos sistemas de educação superior na Europa: de Roma a Bolonha ou da integração econômica à integração acadêmica. In: SILVA JR., João dos Reis; OLIVEIRA, João Ferreira de; MANCEBO, Deise (Org.). Reforma universitária: dimensões e perspectivas. Campinas, SP: Alínea, 2006. p. 171-86.
BATISTA, Sueli Soares dos S. Educação profissional e tecnológica: politecnia e emancipação. In: ALMEIDA, Ivanete B.; BATISTA, Sueli Soares dos S. (Org.). Educação tecnológica: reflexões, teorias e práticas. São Paulo: Paco Editorial, 2012. p. 27-38.
BRANDÃO, Marisa. Cursos superiores de tecnologia: democratização do acesso ao ensino superior? Revista Trabalho Necessário, ano 5, n. 5, 2007. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/4607. Acesso em: 5 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Catálogo Nacional de Cursos Superiores de Tecnologia (CNCST). 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_ docman&view=download&alias=44501-cncst-2016-3edc-pdf&category_slug=junho2016-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 out. 2017.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Decreto n. 7.642, de 13 de dezembro de 2011. Institui o Programa Ciência sem Fronteiras. Diário Oficial da União, Brasília, 14 dez. 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/ decreto/d7642.htm. Acesso em: 22 out. 2019.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Ciência sem fronteiras: um programa especial de mobilidade internacional em Ciência, Tecnologia e Inovação. 2011. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/Ciencia-sem-Fronteiras_DocumentoCompleto_julho2011.pdf. Acesso em: 2 out. 2019
CARVALHO, Alan Henrique Pardo. A formação tecnológica e os cursos sequenciais: uma visão do corpo docente de um curso sequencial da área de tecnologia da informação. 2005. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (Ceeteps), São Paulo, 2005.
CASTRO, Claudio de Moura. Os community colleges: uma solução viável para o Brasil? Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2000. (Série Documental. Textos para discussão).
CENTRO EUROPEU PARA O DESENVOLVIMENTO DA FORMAÇÃO PROFISSIONAL (CEDEFOP). 1999. O Sistema de Formação Profissional em Portugal. Disponível em: https://www.cedefop.europa.eu/files/7009_pt.pdf. Acesso em: 30 set. 2019
CONSELHO FEDERAL DE ENGENHARIA, ARQUITETURA E AGRONOMIA. (CONFEA). Resolução n. 313, de 26 de setembro de 1986. Dispõe sobre o exercício profissional dos Tecnólogos das áreas submetidas à regulamentação e fiscalização instituídas pela Lei n. 5.194, de 24 dez. 1966, e dá outras providências. Disponível em: http://normativos.confea.org.br/ementas/visualiza.asp?idEmenta=361&idTipoEmenta=5&Numero=. Acesso em: 12 dez. 2019.
FIALA, Diane Andreia de Souza. A política de expansão da educação profissional e tecnológica de graduação pública no estado de São Paulo (2000-2007). 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2016.
GONÇALVES, Rafael. Educação tecnológica e empregabilidade: acompanhamento de egressos da Fatec-SP. 2007. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (Ceeteps), São Paulo, 2007.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopses Estatísticas da Educação Superior 2011-2018. Brasília: Inep, 2011-2018. Disponíveis em: http://inep.gov.br/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 2 out. 2019.
MACHADO, Lucília Regina de Souza. O profissional tecnólogo e sua formação. In: BUENO, Maria Sylvia Simões; ALVES, Giovanni (Org.). Trabalho, educação e formação profissional: perspectivas do capitalismo global. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
MARTINS, Carlos Benedito. A reforma universitária de 1968 e a abertura para o ensino superior privado no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 30, n. 106, p. 15-35, jan./abr. 2009.
MOTOYAMA, Shozo (Org.). Educação técnica e tecnológica em questão: 25 anos do Ceeteps – uma história vivida. São Paulo: Editora da Unesp: CEETEPS, 1995.
OLIVEIRA, Regina Rita de Cássia. Cursos “superiores” de curta duração – esta não é uma conversa nova. Revista Educação Tecnológica, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 18-25, jul./ dez. 2003.
OLIVEIRA, Ramon. Jovens, ensino médio e educação profissional. São Paulo: Papirus, 2012.
PINTO, Marialva Moog; LARRECHEA, Enrique Martínez Larrechea. Internacionalização da educação superior: uma análise das tendências de mobilidade dos estudantes entre países do norte e do sul global. Revista Avaliação (Campinas), Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 718-35, set./dez. 2018.
SANTOS, Lincoln de Araújo. A alternativa para o progresso: o nacionalismodesenvolvimentista, seus intelectuais e o planejamento educacional dos anos 1960 no Brasil. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, PR, v. 19, e057, 2019.
TEIXEIRA, Anísio. Educação no Brasil. São Paulo: Nacional, 1969.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.