Higher technology courses in the context of internationalization and the expansion of vocational and technological education in the State of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1381

Keywords:

higher technology courses, vocational and technological education, internationalization of higher education

Abstract

What does it mean to create higher education institutions as technological centers to train technologists in the late 1960s? What meaning has been given to this conception throughout the implementation and consolidation of higher technological courses, considering the internationalization and expansion of vocational and technological education? The present study highlights the trajectory and meaning of higher education technological courses since their origin, passing through their transformations during the expansion process of vocational and technological education networks in the 2000s, when there was an emphasis on these courses as part of the national strategies of internationalization of education. The relevance of what is developed in this article is due to the few studies related to these courses as a higher education modality and also because the post-2016 educational policies signal for the restructuring of universities and the dismantling of the conditions research development, placing at the heart of legal reformulations and institutional disputes the emphasis on professionalization and internationalization as strategies for training and supplying labor to the global labor market.

Author Biographies

Sueli Soares dos Santos Batista, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

Pós-doutorado realizado no Dep. de História e Filosofia da Educação da Faculdade de Educação da Unicamp. Doutorado e mestrado em Psicologia da Aprendizagem e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (USP). Graduação em História pela USP, e em Filosofia pela Unicamp. Professora e pesquisadora do Mestrado Profissional do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS). Coordenadora do Núcleo de Estudos de Tecnologia e Sociedade (NETS-Fatec Jundiaí) e do Grupo de Fundamentos da Educação Profissional e Tecnológica vinculado à pós-graduação. 

Emerson Freire, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS).

Pós-Doutorado realizado no Departamento de Sociologia da Unicamp. Doutor em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas, e em Filosofia, pela Université de Paris 1 − Panthéon Sorbonne – França. Mestrado em Política Científica e Tecnológica pela Universidade Estadual de Campina. Professor e pesquisador no Mestrado em Educação Profissional do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS) e na Fatec Jundiaí, onde coordena o Núcleo de Estudos de Tecnologia e Sociedade (NETS).

Darlan Marcelo Delgado, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

Pós-doutorado em Educação, realizado no Departamento de Educação (DEd) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Doutor em Educação Escolar. Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade de São Paulo (USP), e licenciado em Matemática pelo Centro Universitário Claretiano de Batatais. Professor de Nível Superior III, em Regime de Dedicação Exclusiva no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS), trabalhando na Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa − Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional, e na Faculdade de Tecnologia de Mococa, SP (FATEC Mococa).

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Published

2020-08-20

How to Cite

Batista, S. S. dos S., Freire, E., & Delgado, D. M. (2020). Higher technology courses in the context of internationalization and the expansion of vocational and technological education in the State of São Paulo . Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 25(54). https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1381

Issue

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Artigos