The exercise of teaching in mathematics education: the “same old same old” and the “imperative of deficit”
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1672Keywords:
teachers who teach Mathematics, elementary school, pandemicAbstract
This article deals with the teaching practice(s) of teachers who teach Mathematics in the final years of Elementary School. The reflection presented emerges from research that investigated: what teachers who teach Mathematics say in times of pandemics about teaching in the final years of Elementary School? and how do these sayings provoke other ways of thinking about teaching? The research material was generated through an online questionnaire designed to understand the teaching practice in pandemic and non-pandemic times. The analysis undertaken shows that teaching in times of pandemics, especially in remote education, tends to reproduce the same ritualized mode of classroom teaching and to enhance what we call the “imperative of deficit”: deficit of interest, of participation, of understanding of mathematical language and of Internet access. From this, the importance of time for the exercise of thought and for the production of experiences that touch and transform life is highlighted, so that the being-doing of teaching is also understood as a humanizing power.
References
ANDRADE, Sandra dos Santos. A entrevista narrativa ressignificada nas pesquisas educacionais pós-estruturalistas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Org.). Metodologias de pesquisa pós-críticas em educação. 2. ed. Belo Horizonte: Mazza, 2014. p. 175-96.
AURICH, Grace da Ré. Reescrita de si: a invenção de uma docência em Matemática. 2017. 152 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, 2017.
BAHIA, Sabrine Borges de Mello Hetti; FABRIS, Elí Terezinha Henn. Grupos de Sentido. In: LIMA, Samantha Dias de. Vocabulário LABPED: saberes construídos no Laboratório Pedagógico de Experiências Educativas – Ano 1. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. p. 123-26.
BAHIA, Sabrine Borges de Mello Hetti; FABRIS, Elí Terezinha Henn. A constituição do professor iniciante: articulação entre ética da partilha e experiência coformativa. TEXTURA-Revista de Educação e Letras, Canoas, v. 23, n. 53, 2021.
BIESTA, Gert. A (re)descoberta do ensino. São Carlos: Pedro & João, 2020.
BOFF, Daiane Scopel. O espectro da teoria-prática na docência em Matemática: uma lente para pensar a formação de professores. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020.
BOUFLEUER, José Pedro. O ser-fazer da docência: esboço de compreensão a partir da condição humana. In: GALLO, Silvio; MENDONÇA, Samuel. A escola: problema filosófico. São Paulo: Parábola, 2020.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Armadilha da mesmice em educação matemática. Bolema-Boletim de Educação Matemática, Campinas, v. 18, n. 24, p. 95-109, 2005.
FABRIS, Elí Terezinha Henn. A avaliação como estratégia de qualificação da formação docente: entre a qualidade da produtividade e a qualidade da artesania. COLÓQUIO DA AFIRSE, 12., 2015, Lisboa. Anais [...]. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2015.
FABRIS, Elí Terezinha Henn; BAHIA, Sabrine Borges de Mello Hetti; NEVES, Antônia Regina Gomes. Qualidade da formação de professores a partir da iniciação à docência: um olhar sobre o Pibid e a avaliação do Ensino Superior. TEXTURA-Revista de Educação e Letras, Canoas, v. 20, n. 42, 2018.
FABRIS, Elí Terezinha Henn; DAL’IGNA, Maria Cláudia. Entrevista cedida a João Vitor Santos. IHU On-Line: revista do Instituto Humanitas Unisinos, São Leopoldo, edição 516, 4 dez. 2017. Disponível em: http://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/7152-nenhuma-escola-esta-imune-as-ondas-de-violencia-e-conservadorismo. Acesso em: 18 out. 2021.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2016.
GAUTHIER, Clermont; MARTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.
LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
LARROSA, Jorge. Notas sobre narrativas e identidade (a modo de presentación). In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. A aventura (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.
LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação e realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 2, jul./dez. 2003, p. 101-15. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25643. Acesso em: 20 nov. 2021.
MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline Rodrigues. Saberes em práticas culturais: condutas e contracondutas no campo da Matemática e da Educação Matemática. Horizontes, Itatiba, v. 37, 2019.
MONTEIRO, Alexandrina; SENICATO, Renato Bellotti. Educação (matemática) em tempos de pandemia: efeitos e resistências. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, Popayán, v. 13, n. 1, p. 317-33, 2020. Disponível em: https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/607/509. Acesso em: 20 nov. 2021.
NEVES, João Cândido Moraes. O enunciado “os alunos não aprendem matemática por ‘falta de base’” em questão. 2015. 177 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo, 2015.
NÓVOA, António; ALVIM, Yara Cristina. Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, 2021.
NÓVOA, Antônio. Firmar a posição como professor. Afirmar a profissão docente, Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-133, 2017.
SARAIVA, Karla. Diário de uma pesquisa off-road: análise de textos como problematização de regimes de verdade. In: FERREIRA, Taís; SAMPAIO, Maria Vicentini (Org.). Escritos metodológicos: possibilidades na pesquisa contemporânea em Educação. Maceió: EDUFAL, 2009.
SARAIVA, Karla; TRAVERSINI, Clarice; LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de covid-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 20 dez. 2021.
SAVIANI, Dermeval. História das idéias pedagógicas no Brasil. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.
SCHLEMMER, Eliane; DI FELICE, Massimo; SERRA, Ilka Márcia Ribeiro de Souza. Educação OnLIFE: a dimensão ecológica das arquiteturas digitais de aprendizagem. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, 2020.
SENNETT, Richard. O Artífice. 6. ed. Rio de Janeiro: Record, 2019.
SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da. A Dificuldade da Matemática no Dizer do Aluno: ressonâncias de sentido de um discurso. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 3, 2011.
VEIGA-NETO, Alfredo. Michel Foucault e Educação: há algo de novo sob o sol?. In: VEIGA-NETO, Alfredo (Org.). Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995. p. 9-56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.