Bodies without organs versus cisheteronormativity: the territories of the body in the arts, in society, and in school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1584

Keywords:

body without organs, visual arts, school

Abstract

The body without organs is a concept that, although it emerged with the playwright Artaud, was developed by Deleuze and Guattari to discuss the multiple possibilities of experimentation of the body beyond its stratification as an organism. This article implies a reflection on the territories of the body in contemporary manifestations of the visual arts, about its functionality, its spaces, and its conditioning. It is understood that the stratification, territorialization, and normalization of the bodies are crossed by the designs of cisheteronormativity, which demands from them certain sexual and gender behaviors. Considering that the school, according to Foucault's research, represents an institution traditionally directed to the functioning of discipline and regulation of bodies, making them docile and close to the norm; in this scenario, the arts, as a field of knowledge, mean a pedagogical path to approach and question the territories of the body, its manifestations, as well as the multiplicity inherent in it.

Author Biographies

Sabina Sebasti, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Bolsista CAPES. Mestre em Artes Visuais pela UFPel. Graduada em Licenciatura em Artes Plásticas y Visuales pela Universidad de la Republica Uruguay (UDELAR). Artista Visual. Docência em Nível Superior em Artes pela UDELAR. Professora no curso Bacharelado em Produção e Política Cultural na Universidade Federal do Pampa. Formação interdisciplinar em Avaliação de Metodologias de Ensino. Pesquisadora em Educação Artística, com especial interesse em desenvolvimento de metodologias experimentais.

Ana Gabriela da Silva Vieira, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

Doutoranda em Educação na linha de Epistemologias Descoloniais, Educação Transgressora e Práticas de Transformação na Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Mestre em Educação na linha de Epistemologias Descoloniais, Educação Transgressora e Práticas de Transformação pela UFPEL. Graduada em História − Licenciatura pela UFPEL.

Márcio Caetano, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

Pós-doutor em Currículo e Narrativas Audiovisuais, com apoio do PNPD-CAPES, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Graduado em História pela UERJ. Coordenador do Centro de Memória LGBTI João Antônio Mascarenhas (UFPEL/FURG/UFES/UFOB). Docente na Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

References

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Published

2022-02-17

How to Cite

Sebasti, S., da Silva Vieira, A. G., & Caetano, M. (2022). Bodies without organs versus cisheteronormativity: the territories of the body in the arts, in society, and in school. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(58), 145–165. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1584

Issue

Section

Dossiê: Currículo, resistência e criação com as artes