Bodies without organs versus cisheteronormativity: the territories of the body in the arts, in society, and in school
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1584Keywords:
body without organs, visual arts, schoolAbstract
The body without organs is a concept that, although it emerged with the playwright Artaud, was developed by Deleuze and Guattari to discuss the multiple possibilities of experimentation of the body beyond its stratification as an organism. This article implies a reflection on the territories of the body in contemporary manifestations of the visual arts, about its functionality, its spaces, and its conditioning. It is understood that the stratification, territorialization, and normalization of the bodies are crossed by the designs of cisheteronormativity, which demands from them certain sexual and gender behaviors. Considering that the school, according to Foucault's research, represents an institution traditionally directed to the functioning of discipline and regulation of bodies, making them docile and close to the norm; in this scenario, the arts, as a field of knowledge, mean a pedagogical path to approach and question the territories of the body, its manifestations, as well as the multiplicity inherent in it.
References
ABRAMOVIC, Marina. Marina Abramovic on performing Rhythym 0 (1974). Marina Abramovic Institute, 2017. Disponível em: https://youtu.be/xTBkbseXfOQ. Acesso em: 21 ago. 2021.
ARTAUD, Antonin. Para terminar con el juicio de dios y otros poemas. Buenos Aires: Ediciones Caldén, 1975.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
DELEUZE, Gilles. Conversações 1972-1990. São Paulo: Editora 34, 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. São Paulo: Editora 34, 2012. V. 3.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 2010.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.
MONDZAIN, Marie-José. Nada, tudo, qualquer coisa: ou a arte das imagens como poder de transformação. In: NAZAR, Leonor; SILVA, Rodrigo (Org.). A república por vir: arte, política e pensamento para o século XXI. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2011. p. 103-28.
MIRZOEFF, Nicholas. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós, 2003.
SCHÖPKE, Regina. Corpo sem órgãos e a produção da singularidade: a construção da máquina de guerra nômade. Revista de Filosofia Aurora, Curitiba, v. 29, n. 46, p. 285-305, jan./abr. 2017.
ZIZEK, Slavoj. Lacrimae rerum: ensayos sobre cine moderno y ciberespacio. Barcelona: Random House Mondadori, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.