Social project in the field of sport: monitoring of extension experience
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1531Keywords:
social project, extensionist research, participant satisfactionAbstract
This work, financed by the Ministry of Citizenship and by the Federal University of State of Rio de Janeiro (UNIRIO), presents the experience of extension research developed in the follow-up of the Cidadania em Ação Project, in the Education area. The purpose of the extension research was to follow, in a participatory way, the offer of sport in the age group from 6 to 14 years old. The methodology, of qualitative orientation, involved participant observation, interviews, and questionnaires. For the development of the work, three nuclei of the project were monitored, in the city of Rio de Janeiro, which primarily served the age range of the study. This paper presents the participants’ evaluation of the development of actions. The study indicates aspects in which the Project meets the initial propositions, in its educational and integration action among the participants, as well as limits, indicated by the participants, regarding mainly the available materials.
References
CARMO, Michelly Eustáquia; GUIZARDI, Francini Lube. O conceito de vulnerabilidade e seus sentidos para as políticas públicas de saúde e assistência social. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 34, n. 3, e00101417, 2018. p. 1-14. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2018000303001&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 mar. 2020.
CORREIA, Marcos M. Projetos sociais em educação física, esporte e lazer: reflexões e considerações para uma gestão socialmente comprometida. Revista Eletrônica da Escola de Educação Física e Desportos – UFRJ, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, jan./jun. 2008, p. 114-27.
FETZNER, Andréa R.; CARVALHO JR., Arlindo Fernando P.; SANTOS, Laís C. Relatório final de cumprimento de objeto – Projeto Cidadania em Ação/Área da Educação. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2019. 8 p.
FETZNER, Andréa R. Proposta de Trabalho Área da Educação ao Projeto Cidadania em Ação. Apresentada ao Edital n. 09/2018 – Processo de seleção de bolsistas extensionistas para atuarem no Projeto Cidadania em Ação. Np. 2018. 3 p.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
HECKTHEUER, Luiz Felipe A.; SILVA, Méri Rosane S. Projetos Sociais Esportivos: Vulnerabilização e Governo. Movimento, Rio Grande do Sul, v. 17, n. 3, p. 115-32, 2011.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO [UNIRIO]. Pró-Reitoria de Extensão. Proposta de Trabalho Projeto Cidadania em Ação. Anexo IV. Np. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2018.
UOL ECONOMIA. Renda do 1% mais rico é 34 vezes maior que da metade mais pobre, diz IBGE. Portal de notícias UOL, 2108. Abr. 2018. Disponível em https://economia.uol.com.br/noticias/redacao/2018/04/11/concentracao-renda-ibge.httm Acesso em: 2 nov. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.