Social project in the field of sport: monitoring of extension experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1531

Keywords:

social project, extensionist research, participant satisfaction

Abstract

This work, financed by the Ministry of Citizenship and by the Federal University of State of Rio de Janeiro (UNIRIO), presents the experience of extension research developed in the follow-up of the Cidadania em Ação Project, in the Education area. The purpose of the extension research was to follow, in a participatory way, the offer of sport in the age group from 6 to 14 years old. The methodology, of qualitative orientation, involved participant observation, interviews, and questionnaires. For the development of the work, three nuclei of the project were monitored, in the city of Rio de Janeiro, which primarily served the age range of the study. This paper presents the participants’ evaluation of the development of actions. The study indicates aspects in which the Project meets the initial propositions, in its educational and integration action among the participants, as well as limits, indicated by the participants, regarding mainly the available materials.

Author Biographies

Andréa Rosana Fetzner, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Pós-Doutora pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Licenciada em Ciências Sociais pela UNISINOS. Professora do Departamento de Didática e do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Música na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Arlindo Fernando Paiva de Carvalho Junior , Instituto Benjamin Constant

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestre em Ciências da Atividade Física pela Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO). Especialista em Docência no Ensino Superior pela Universidade Cândido Mendes (UCAM); em Docência no Ensino Básico com ênfase em Educação Física Escolar pelo Colégio Pedro II (CPII); em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância e em Educação Física Escolar pela Universidade Federal Fluminense (UFF); em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ); e em Esportes e Atividades Físicas Inclusivas para Pessoas com Deficiência pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Formado em Licenciatura Plena em Educação Física pelo Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM). Professor pesquisador estatutário do Instituto Benjamin Constant.

Lais Conceição dos Santos , Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Graduanda em Pedagogia na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Professora da Educação Básica.

References

CARMO, Michelly Eustáquia; GUIZARDI, Francini Lube. O conceito de vulnerabilidade e seus sentidos para as políticas públicas de saúde e assistência social. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 34, n. 3, e00101417, 2018. p. 1-14. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2018000303001&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 mar. 2020.

CORREIA, Marcos M. Projetos sociais em educação física, esporte e lazer: reflexões e considerações para uma gestão socialmente comprometida. Revista Eletrônica da Escola de Educação Física e Desportos – UFRJ, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, jan./jun. 2008, p. 114-27.

FETZNER, Andréa R.; CARVALHO JR., Arlindo Fernando P.; SANTOS, Laís C. Relatório final de cumprimento de objeto – Projeto Cidadania em Ação/Área da Educação. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2019. 8 p.

FETZNER, Andréa R. Proposta de Trabalho Área da Educação ao Projeto Cidadania em Ação. Apresentada ao Edital n. 09/2018 – Processo de seleção de bolsistas extensionistas para atuarem no Projeto Cidadania em Ação. Np. 2018. 3 p.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

HECKTHEUER, Luiz Felipe A.; SILVA, Méri Rosane S. Projetos Sociais Esportivos: Vulnerabilização e Governo. Movimento, Rio Grande do Sul, v. 17, n. 3, p. 115-32, 2011.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO [UNIRIO]. Pró-Reitoria de Extensão. Proposta de Trabalho Projeto Cidadania em Ação. Anexo IV. Np. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2018.

UOL ECONOMIA. Renda do 1% mais rico é 34 vezes maior que da metade mais pobre, diz IBGE. Portal de notícias UOL, 2108. Abr. 2018. Disponível em https://economia.uol.com.br/noticias/redacao/2018/04/11/concentracao-renda-ibge.httm Acesso em: 2 nov. 2019.

Published

2021-10-18

How to Cite

Fetzner, A. R., de Carvalho Junior , A. F. P., & dos Santos , L. C. (2021). Social project in the field of sport: monitoring of extension experience. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(57), 103–123. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1531

Issue

Section

Artigos