Democratic school management and challenges of the interpretation and use of legislation in public schools from Caiçara, Rio Grande do Sul
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1827Keywords:
school managers, basic education, democratic school managementAbstract
This article proposes a reflection on the democratic school management and challenges of the interpretation and use of legislation in public schools from Caiçara town, in Rio Grande do Sul, under the guidance, maintenance, and management of the Brazilian Educational City Office. This research was carried out due to the need of expanding the production regarding the theme, mainly in Brazilian cities far from the capitals, given the lack of analyses about it. To do so, this investigation collected narratives from school managers, based on the theoretical and methodological approach of the case study, using questionnaires that applied semi-structured questions. By focusing this research on the democratic school management law, the process, for instance, enabled us to establish dialogical relationships with working school managers, as well as deepen our knowledge of the different challenges and realities, of the lack of effective knowledge on laws and lack of its full use in the city scope.
References
ALVES, Andréia Vicência Vitor; ALVES, Andrêssa Gomes de Rezende; VIEGAS, Elis Regina dos Santos. A gestão educacional nos planos de educação: do nacional ao municipal. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. especial 1, p. 719-734, maio 2020.
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2018.
BRASIL. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: linha de base. Brasília, DF: INEP; MEC, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Programa Nacional de Capacitação de Conselheiros Municipais de Educação. Brasília, DF: MEC, 2014.
BRASIL. Programa Nacional dos Conselhos Escolares: gestão escolar, gestão democrática da educação e escolha do diretor. Brasília, DF: MEC, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 1996.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. História da educação brasileira. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Estudo de caso: fundamentação científica, coleta e análise de dados e como redigir o relatório: fundamentação científica. São Paulo: Atlas, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA [IBGE]. Perfil dos estados e dos municípios brasileiros. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.
LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2007.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Porto Alegre: Alternativa. 2015.
LÜCK, Heloisa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.
OLIVEIRA, Ivana Campos; VASQUES-MENEZES, Ione. Revisão de literatura: o conceito de gestão escolar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 48, n. 169, p. 876-900, 2018.
OLIVEIRA, Sidmar da S. Gestão escolar democrática: entre o promulgado e a prática. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2147-162, set./dez. 2021.
PARO, Vítor Henrique. Gestão democrática da escola pública. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2016.
PARO, Vítor Henrique. Estrutura da escola e educação como prática democrática. In: CORREA, Bianca Cristina; GARCIA, Teise de Oliveira Guaranha (Org.). Políticas educacionais e organização do trabalho na escola. São Paulo: Xamã, 2008. p. 34-56.
PARO, Vitor Henrique. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001.
SARMENTO, Dirléia Fanfa; MENEGAT, Jardelino; RAMIREZ, Vera Lúcia. Educação de qualidade e gestão pública: a construção do planejamento de uma secretaria de educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, v. 31, n. 2, p. 313-33, maio/ago. 2015.
SILVA, Maria Abádia da. Do projeto político do Banco Mundial ao projeto político pedagógico da escola pública brasileira. Caderno Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 283-301, dez. 2003.
SOUZA, Flavia Danieli. Análise do projeto político-pedagógico: o movimento em direção a uma escola inclusiva. 2009. 149f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), Marília, 2009.
SULZBACH, Cíntia dos Passos. Projeto político-pedagógico: desafios de elaboração e implementação em escolas da rede municipal de ensino de Chapecó – SC. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc), Joaçaba, 2012.
VEIGA, Ilma Passos. Projeto político da escola: uma construção coletiva. Campinas: Papirus, 1995.
VIEIRA, Sofia Lerche; VIDAL, Eloisa Maia. Gestão democrática da escola no Brasil: desafios à implementação de um novo modelo. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, n. 67, p. 19-38, jan./abr. 2015.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fabiana Regina da Silva, Darciel Pasinato, Cristiane Medianeira da Silva Reis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.