Special and inclusive education in World Bank and UNESCO documents after the 2008 world crisis: political guidelines for Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1760

Keywords:

crises, international organizations, special and inclusive education policies

Abstract

This article aims to analyze the policy guidelines of the World Bank (WB) and UNESCO for special education and inclusive education, in basic education, for Brazil, from the context of the global crisis of 2008 to the crisis resulting from the pandemic of covid-19. This is a documentary and qualitative analysis anchored in historical and dialectical materialism and in the understanding that educational policy documents are products and producers of reality and express the interests of social groups in disputes. It examines the 2008 and covid-19 crises as integral parts of the structural crisis of capital and, therefore, as aggravating factors of such crisis. It conceives the WB and UNESCO guidelines for special and inclusive education, specific or not for Brazil, as part of a global agenda for education, coordinated by international organizations. This agenda disseminates a discourse of inclusive education for vulnerable groups, such as the target audience of special education, whose conception of inclusion is restricted to the training of human capital to mitigate inequalities and conflicts arising from the crises and reproduce the process of capital accumulation.

Author Biographies

Gesilaine Mucio Ferreira, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduada em Pedagogia pela UEM. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq). Docente adjunta do Departamento de Pedagogia, do Campus Regional de Cianorte-UEM

Jani Alves da Silva Moreira, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduada em Pedagogia pela UEM. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq). Docente adjunta do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) da UEM, na linha de pesquisa “Políticas e Gestão em Educação”.

Maria Eunice França Volsi, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduada em Pedagogia pela UEM. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq). Docente adjunta do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP) da UEM, na linha de pesquisa “Políticas e Gestão em Educação”.

References

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

AZEVEDO, Mário Luiz Neves de. Igualdade e equidade: qual é a medida da justiça social? Avaliação, Campinas, v. 18, n. 1, p. 129-50, mar. 2013.

BANCO MUNDIAL. Relatório de pobreza e equidade no Brasil: mirando o futuro após duas crises. Sumário Executivo. Washington, DC: Grupo Banco Mundial, 2022.

BANCO MUNDIAL. Um ajuste justo: análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. Washington, DC: Grupo Banco Mundial, 2017.

BANCO MUNDIAL. Relatório n. 63731-BR: estratégia de parceria de País para a República Federativa do Brasil – Exercícios Fiscais 2012 a 2015. Washington, DC: Grupo Banco Mundial, 2011.

BRASIL. Emenda Constitucional n. 95, de 15 de dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2016.

BRASIL. Plano Plurianual 2016 – 2019: desenvolvimento, produtividade e inclusão social. Mensagem Presidencial. Brasília, DF: Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão; Secretaria de Planejamento e Investimento Estratégico, 2015.

CAVALCANTE, Pedro. Convergências entre a governança e o pós-nova gestão pública. Boletim de Análise Político-institucional, Brasília, n. 19, p. 17-23, dez. 2018.

CAVALCANTE, Pedro. Gestão pública contemporânea: do movimento gerencialista ao Pós-NPM. Brasília: IPEA, 2017.

COLETIVO CEM FLORES. A luta de classes no Brasil em contexto de crise e pandemia. 2. ed. São Paulo: Cem Flores Org., 2020.

CORSI, Francisco Luiz; ALVES, Giovanni. Século XXI – uma perspectiva crítica crise financeira global e o capitalismo do. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 9, n. 33 [especial], p. 16-25, maio 2009.

CORSI, Francisco Luiz; CAMARGO, José Marangoni; SANTOS, Agnaldo dos. A crise do capitalismo global: bolhas especulativas e os novos espaços de acumulação na periferia. Brazilian Journal of International Relations, Marília, v. 7, n. 2, p. 267-99, maio/ago. 2018.

DALE, Roger. A Sociologia da Educação e o Estado após a globalização. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1099-120, out./dez. 2010.

DALE, Roger. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “Cultura Educacional Mundial Comum” ou localizando uma “Agenda Globalmente Estruturada para a Educação”? Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 87, p. 423-60, maio/ago. 2004.

ENGELS, Friedrich. Carta de Friedrich Engels a Joseph Bloch: 21 e 22 de setembro de 1890. Der Sozialistische Akademiker (O Acadêmico Socialista), Berlim, ano 1, n. 19, out. 1891.

EVANGELISTA, Olinda; SHIROMA, Eneida Oto. Subsídios teóricos-metodológicos para o trabalho com documentos de política educacional: contribuições do marxismo. In: CÊA, Georgia; RUMMERT, Sonia Maria; GONÇALVES, Leonardo (Org.). Trabalho e educação: interlocuções marxistas. Rio Grande: Editora FURG, 2018. p. 87-124.

FERREIRA, Gesilaine Mucio; JANUÁRIO, Erika Ramos; MOREIRA, Jani Alves da Silva. Políticas para a educação especial inclusiva no Paraná e a COVID-19: ensino remoto emergencial. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 22, n. 65, p. 147-62, abr./jun. 2021.

GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Para além da “inclusão”: crítica às políticas educacionais contemporâneas. In: EVANGELISTA, Olinda (Org.). O que revelam os slogans na política educacional. Araraquara: Junqueira e Marin, 2014. p. 101-40.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

LOPES, Patrícia Ribeiro. Amartya Sen, teoria do desenvolvimento humano e “gestão da pobreza”. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE POLÍTICA SOCIAL; ENCONTRO NACIONAL DE POLÍTICA SOCIAL, 7., 14., 2019, Vitória. Anais [...]. Vitória: UERJ, 2019. p. 1-15.

MARX, Karl. Contribuição à Crítica da Economia Política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

MAUES, Olgaíses Cabral. A Agenda Global da Educação no contexto da covid-19. Revista Linhas, Florianópolis, v. 22, n. 49, p. 187-216, maio/ago. 2021.

OFICINA REGIONAL DE EDUCACIÓN PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE [OREALC/UNESCO]. Sistema Regional de Información Educativa de los estudiantes com discapacidad – SIRIED: resultados de la primera fase de aplicación. Santiago: UNESCO, 2013.

OFICINA REGIONAL DE EDUCACIÓN PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE [OREALC/UNESCO]. Sistema Regional de Informações Educacionais dos Estudantes com Deficiência – SIRIED: proposta metodológica. Santiago: UNESCO, 2010.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Inclusão, equidade e desigualdades entre estudantes das escolas públicas de ensino fundamental no Brasil. Brasília, DF: UNESCO; MEC, 2022a.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Brasília, DF: UNESCO; Boadilla del Monte: Fundación SM, 2022b.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Relatório de Monitoramento Global da Educação 2020: América Latina e Caribe – Inclusão e educação para todos. Paris: UNESCO, 2020.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Educação para os objetivos de desenvolvimento sustentável: objetivos de aprendizagem. Brasília, DF: UNESCO, 2017.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Educação 2030 – Declaração de Incheon. Brasília, DF: UNESCO Brasil, 2016a.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Educação 2030 – Marco de ação. Brasília, DF: UNESCO, 2016b.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Repensar a educação: rumo a um bem comum mundial? Brasília, DF: UNESCO, 2016c.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. Paris: UNESCO, 2009.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Brasília, DF: UNESCO, 1998.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE [OMS]; BANCO MUNDIAL. Relatório Mundial sobre a Deficiência. São Paulo: SEDPcD, 2012.

PERONI, Vera Maria Vidal. Relação público-privado no contexto de neoconservadorismo no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 41, p. 1-17, 2020.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

TONELO, Iuri. No entanto, ela se move: a crise de 2008 e a nova dinâmica do capitalismo. São Paulo: Boitempo; Iskra, 2021.

TOSTES, Anjuli; MELO FILHO, Hugo. Apresentação. In: TOSTES, Anjuli; MELO FILHO, Hugo (Org.). Quarentena: reflexões sobre a pandemia e depois. Bauru: Canal 6, 2020. p. 11-3.

WORLD BANK; UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION [UNESCO]; UNITED NATIONS INTERNATIONAL CHILDREN'S EMERGENCY FUND [UNICEF]. The State of the Global Education Crisis: a path to recovery. Washington, DC: World Bank; UNESCO; UNICEF, 2021.

WORLD BANK. World Development Report 2018: learning to realize education’s promise. Washington, DC: World Bank, 2018.

WORLD BANK. Report n. 113259-BR: country partnership framework for the Federative Republic of Brazil for the period FY18-FY23. Washington, DC: World Bank, 2017.

WORLD BANK. Learning for all: investing in people’s knowledge and skills to promote development. World Bank Group Education Strategy 2020. Washington, DC: World Bank, 2011.

WORLD BANK. Report n. 53356-BR: country partnership strategy progress report for the Federative Republic of Brazil for the period FY2008-2011. Washington, DC: World Bank, 2010.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Coronavirus (COVID-19) Dashboard. Genebra: WHO, [2022].

Published

2023-05-04

How to Cite

Ferreira, G. M., Moreira, J. A. da S. ., & Volsi, M. E. F. (2023). Special and inclusive education in World Bank and UNESCO documents after the 2008 world crisis: political guidelines for Brazil. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(62), 257–281. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1760

Issue

Section

Dossiê: Recomendações dos Organismos Multilaterais para a Educação da América Latina e Caribe em contextos de crise