Sexual division of labor and its relationship to science, technology and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1776

Keywords:

technological education, work, sexual division of labor

Abstract

The objective of the article is to identify the relationship between science, technology, and work within the scope of the Sexual Division of Labor, highlighting the implications of this relationship for the field of work and education. The methodological procedure adopted was bibliographic, which consisted of identifying data and information based on specialized literature on theoretical concepts that report the theme. This procedure also assumed an exploratory attitude of an analytical and interpretive character. Through this procedure, it was possible to identify, in the quantitative as in the qualitative scope, a number of women on the rise in the career within science, technology, and work, but also the strong masculinization of technology courses, through the primordial principles of the sexual division of the work: the separation between work and knowledge according to sex and the hierarchy, in which the work performed mostly by men has greater social and financial appreciation.

Author Biographies

Jefferson Carriello do Carmo, Universidade de Sorocaba (UNISO), Sorocaba, São Paulo, Brasil.

Pós-Doutorado em História Social do trabalho pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutor em Educação pela UNICAMP. Mestre em Educação pela UNICAMP. Licenciado em Pedagogia pelas Faculdades Integradas Dom Aguirre. Atualmente, é professor titular e pesquisador do Programa Pós-Graduação Mestrado e Doutorado da Universidade de Sorocaba (UNISO). Editor da Revista Quaestio. Coordena o Grupo de Pesquisa Instituições Escolares: História, Trabalho e Políticas de Educação Profissional (HISTPEP/CNPq). Tem experiência na área de Educação e Trabalho, atuando nos seguintes temas: Estado e Política Educacional, Ensino Médio Integrado, Ensino Profissional e Tecnológico, Políticas de Formação, Trabalho Docente e Antonio Gramsci.

Helena Setsuko Del Mastro Espíndola , Faculdade de Tecnologia de Sorocaba (FATEC), Sorocaba, São Paulo, Brasil.

Mestre em Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO). Professora da Faculdade de Tecnologia de Sorocaba (FATEC). É membra do Grupo de Pesquisa Instituições Escolares: História, Trabalho e Políticas de Educação Profissional (HISTPEP/CNPq).

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Published

2023-08-03

How to Cite

Carmo, J. C. do, & Espíndola , H. S. D. M. (2023). Sexual division of labor and its relationship to science, technology and education. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(63), 223–242. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1776