Implications of implementation of the More Literacy Program: reflections from school management
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1416Keywords:
More Literacy Program, public policy, evaluationAbstract
The More Literacy Program, proposed by the Ministry of Education, aims to strengthen and support technically and financially school units in the literacy process of students enrolled in the first two years of elementary school. In this perspective, this research aims to analyze the perception of managers of municipal schools in a city in the Vale do Itajaí (SC) about the implementation of the More Literacy Program (PMALFA). To this end, qualitative research of a descriptive character was carried out. Ten managers who work in elementary education in ten municipal schools were interviewed. For the managers, it seems quite evident that there are several challenges faced in the program development. Among them, those of an economic, technical, and administrative nature stand out, including teacher training, application of tests with students in the initial literacy process, and the continuity of public policies, which often go through changes in our country. However, despite the challenges, it is notorious and it is hoped that the program will be extended and implemented for longer than the previously existing programs. More than ever, it is time to (re)think and (re)organize public policies in Brazil, especially those aimed at the literacy process.
References
ARAÚJO, Roberta Negrão; REIS, Sandra Regina. A formação continuada e sua contribuição para o professor alfabetizador. In: ANPED SUL, 10., 26-29 out. 2014, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UDESC, 2014. p. 1-20.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 7, 22 de março de 2018. Autoriza a destinação de recursos financeiros para cobertura de despesas de custeio, nos moldes operacionais e regulamentares do Programa Dinheiro Direto na Escola [...]. Diário Oficial da União, 23 mar. 2018. Brasília-DF, 2018a. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/7712467/do1-2018-03-23-resolucao-no-7-de-22-de-marco-de-2018-7712463. Acesso em: 5 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 142, de 22 de fevereiro. Programa Mais Alfabetização. Brasília-DF, 2018b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/86401-portaria-142-2018-pmalfa002/file. Acesso em: 5 mar. 2019.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. 2017a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 11 mar. 2019.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). 2017b. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/educacao-basica/saeb. Acesso em: 20 out. 2018.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Avaliações da educação básica em debate: ensino e matrizes de referência das avaliações em larga escala. Brasília-DF, 2013.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília-DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 11 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Mais Alfabetização: perguntas frequentes. Brasília-DF, 200-?a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=94521-pmalfa-perguntas-frequentes&category_slug=setembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 5 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Educadores podem fazer curso de capacitação on-line do programa. Brasília-DF, 200-?b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/46201. Acesso em: 5 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Saiba Mais - Programa Mais Educação. Brasília-DF, 200-?c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-mais-educacao/apresentacao?id=16689. Acesso em: 5 mar. 2019.
DUARTE, Rosália. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar, Curitiba, n. 24, p. 213-25, dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n24/n24a11.pdf. Acesso em: 12 maio 2019.
GATTI, Bernadete A. O professor e a avaliação em sala de aula. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 27, p. 97-114, jan./jun. 2003. Disponível em: https://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1150/1150.pdf. Acesso em: 10 maio 2019.
GOMES, Ana Valeska Amaral. Alfabetização na idade certa: garantir a aprendizagem no início do ensino fundamental. Brasília-DF: Câmara dos Deputados, Consultoria Legislativa, 2013.
HEINIG, Lizete de Oliveira Martins. Alfabetização e letramento no cenário escolar: compreensões de gestores educacionais. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 509-40, 2010.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA [IBGE]. Analfabetismo cai em 2017, mas segue acima da meta para 2015. Rio de janeiro, 2018. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de noticias/noticias/21255-analfabetismo-cai-em-2017-mas-segue-acima-da-meta-para-2015. Acesso em: 11 mar. 2019.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
RIGOLON, Walkiria de Oliveira. Formação continuada de professores alfabetizadores. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.