Literacy and PNAIC: (mis)paths to inclusive education in Xaxim, SC
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1689Keywords:
PNAIC, literacy practices, inclusive educationAbstract
It is understood that literacy should be a structured process that aims at human emancipation and overcoming the processes of exploitation and alienation imposed through selective and excluding education. In order to analyze the implications of the formation of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) in literacy practices in inclusive education in Xaxim, SC, the historical-cultural epistemological perspective was used to analyze the teaching plans of literacy teachers and second teachers of three literacy classes in elementary school, as well as observation moments were included in classes composed of students with intellectual disabilities. The results made it possible to identify that the defining context of Brazilian literacy occurred mainly through the training of literacy teachers, such as the PNAIC; however, when observing the articulation of this program with inclusive education, implications were identified in literacy practices, which resulted simplistic, weakened and excluding.
References
ALMEIDA, Benedita de. A escrita na formação continuada de professoras alfabetizadoras: práticas de autoria. 2007. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2007.
BRASIL. Ministério dcEARÁa Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Brasília: DF: MEC, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC; SEESP, 2008.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Formação continuada de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. Brasília, DF: MEC; SEB, 2007.
BRITTO, Luiz Percival Lemes. Educação infantil e cultura escrita. In: FARIAS, Ana Lúcia; MELLO, Suely Amaral (Org.). Linguagens infantis: outras formas de leitura. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 20-43.
CASTILHO, Tatiane Bruno; BEZERRA, Giovani Ferreira. Educação Especial e Inclusão Escolar nos cadernos do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 9, n. 19, p. 193-208, maio/ago. 2016.
CEARÁ. Lei n.14.026, de 17/12/2007. Cria o Programa Alfabetização na Idade Certa - PAIC, de cooperação técnica e incentivo para melhoria dos indicadores de aprendizagem nos municípios cearenses e dá outras providências. Diário Oficial do Ceará: Fortaleza, CE, 17 dez. 2007.
COOK GUMPERZ, Jenny. A construção social da alfabetização. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impas-ses e desafios. Brasília, DF: Unesco, 2009.
GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERAL-DI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. 4. ed. São Paulo: Áti-ca, 2006. p. 39-46.
GIROUX, Henry. Escola crítica e política cultura. São Paulo: Cortez, 1987
GONTIJO, Cláudia Maria Mendes. O processo de alfabetização: novas contribuições. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
GRAFF, Harvey. Os labirintos da alfabetização: reflexões sobre o passado e o presente da alfabetização. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MENDES, Geovana Mendonça Lunardi. Currículo e docência: as práticas de seleção, organi-zação e distribuição do conhecimento na sala de aula. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, núm. 1, Jaén, 2008.
MAGNANI, Maria do Rosário Longo Mortatti. História dos métodos de alfabetização no Brasil. In: SEMINÁRIO ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO EM DEBATE, 2006, Bra-sília. Anais [...]. Brasília: Departamento de Políticas de Educação Infantil e Ensino Fundamen-tal, 2006.
MAGNANI, Maria do Rosário Longo Mortatti. Em sobressaltos: formação de professora. São Paulo: Unicamp, 1993.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1996.
MAZZOTTA, Marcos José da Silveira. Desafios para a política e a pesquisa em Educação Es-pecial no Brasil. In: ALMEIDA, Maria Amelia; MENDES, Eniceia Gonçalves; PIUMBATO, Maria Cristina; HAYASHI, Innocentini. Temas em educação especial: conhecimentos para fundamentar a prática. Araraquara: Junqueira & Marin, 2008.
NEVES, Lúcia Maria Wanderley. A nova pedagogia da hegemonia: estratégias da burguesia brasileira para educar o consenso na atualidade. São Paulo: Xamã, 2005.
OLIVEIRA, Marineiva Moro Campos de. Concepções e fundamentos do pacto nacional pela alfabetização na idade certa e seus desdobramentos na formação de alfabetizadores na perspectiva de uma alfabetização emancipatória em Xaxim/SC. 2016. 181p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, 2016.
OLIVEIRA, Marli dos Santos; BEZERRA, Giovani Ferreira. (Pro) posições do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa para a Educação Especial: uma Proposta inclusiva? Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 27, n. 50, p. 777-80, set./dez. 2014.
PLETSCH, Márcia Denise; GLAT, Rosana. A escolarização de estudantes com deficiência intelectual: uma análise da aplicação do Plano de Desenvolvimento Educacional Individualizado. Linhas Críticas, Brasília, v. 18, n. 35, p. 193-208, jan./abril, 2012.
SANTA CATARINA. Governo do Estado. Política de educação especial. Florianópolis: Secretaria de estado da Educação, 2018.
SFORNI, Marta Sueli de Faria; GALUCH, Maria Terezinha Bellanda. Conteúdos escolares e desenvolvimento humano: qual a unidade? Comunicações, Piracicaba, ano 13, n. 2, nov. 2006.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VIGOTSKI, Lev Semenovictch. Psicologia Pedagogica. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VIGOTSKI, Lev Semenovictch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VIGOTSKI, Lev Semenovictch. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marineiva Moro Campos de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.