Pedagogical coordinator difficulties in the continuing education of teachers of the Full-Time Education Program “Escola da Autoria” in MS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1680

Keywords:

pedagogical coordinator, elementary school, continuing education

Abstract

In this article, we seek to reflect on the difficulties encountered by the pedagogical coordinator, in conducting the process of continuing education in service, with the teachers, in the school space in which they work. In the achievement of this work, we were guided by a bibliographical and documentary research in the analysis of guiding documents from the State Department of Education of Mato Grosso do Sul, as well as materials produced by scholars such as Placco and Almeida (2012, 2015), Silva (2022), and Pulchério (2022). In addition, we used the concept of “reflection in action” addressed by Schön (1992) and the experience reported by Mattas, Pedroso, and Mattos (2021), in continuing education in service, of a public school in the state network of Mato Grosso do Sul. To this end, we seek to elucidate the current difficulties faced by the pedagogical coordinator in different schools that offer the Full-Time Education Program, called “Escola da Autoria”, in the elementary school stage, seen as obstacles to the development of teacher training in accordance with their individual and collective needs. The presented study pointed out that, in order to develop in-service continuing education with teachers, the pedagogical coordinator encounters situations that may deprive the school of improving knowledge and deepening theoretical-methodological discussions that can enhance to effective changes in the pedagogical work of the school institution.

Author Biographies

Eleida da Silva Arce Adamiski, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Especialista em Mídias na Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Graduada em Artes Visuais pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Professora efetiva na Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul.

Iara Augusta da Silva, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Graduada em Licenciatura Plena em Letras pela UFMS. Graduada em Licenciatura Plena em Biologia pela UFMS. Graduada em Pedagogia pelas Faculdades Integradas Urubupungá (FIU). Docente sênior do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, Mestrado Profissional em Educação, da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS).

Paulo Cezar Rodrigues dos Santos, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Mestrando em Educação pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Especialista em Mídias na Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Bacharel em História com licenciatura plena pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Professor efetivo na Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul.

References

ALVES, Gilberto Luiz. A produção da escola pública contemporânea. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

BENACHIO, Marly das Neves; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Desafios para a prática da formação continuada em serviço. In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de (Org.). O coordenador pedagógico: provocações e possibilidades de atuação. São Paulo: Edições Loyola, 2012. p. 57-70.

BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 out. 2021.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Diário oficial da união: Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 12 out. 2021.

CAMPOS, Patrícia Regina Infanger; ARAGÃO, Ana Maria Falcão de. O coordenador pedagógico e a formação docente: possíveis cainhos. In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de (Org.). O coordenador pedagógico: provocações e possibilidades de atuação. [Volume 8]. São Paulo: Edições Loyola, 2012. p. 37-55.

FONTANA, Maire Josiane; FÁVERO, Altair Alberto. Professor reflexivo: uma integração entre teoria e prática. Revista de Educação do IDEAU, Getúlio Vargas, v. 8, n. 17, p. 1-17, 2013. Disponível em: https://www.caxias.ideau.com.br/wp-content/files_mf/de946928fc01518999bb019ba65f89a830_1.pdf. Acesso em: 12 out. 2021.

FUSARI, José Cerchi. Formação contínua de educadores na escola e em outras situações. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; CHRISTOV, Luiza Helena da Silva (Org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2015. p. 17-24.

GARRIDO, Elsa. Espaço de Formação continuada para o professor-coordenador. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; CHRISTOV, Luiza Helena da Silva (Org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2015. p. 9-16.

GEGLIO, Paulo César. O papel do coordenador pedagógico na formação do professor em serviço. In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de (Org.). O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Edições Loyola, 2010. p. 113-19.

GUIMARÃES, Ana Archangelo; VILLELA, Fábio Camargo Bandeira. O professor-coordenador e as atividades de início de ano. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; CHRISTOV, Luiza Helena da Silva (Org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2015. p. 38-55.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação Escolar: política, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

MATO GROSSO DO SUL. Secretaria de Estado de Educação. Resolução n. 3.518, de 21 de novembro de 2018. Regulamenta o exercício da função de Coordenador Pedagógico nas escolas da Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul, e dá outras providências. Diário oficial de Mato Grosso do Sul: Campo Grande, MS, 22 nov. 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/11AWPOZDLhx2JwFHHJ6a18g2vlc5VNTx7/view?usp=sharing. Acesso em: 28 nov. 2021.

MATO GROSSO DO SUL. Lei n. 4.973, de 29 de novembro de 2016. Cria o Programa de Educação em Tempo Integral, denominado “Escola da Autoria”, e dá outras providências. Diário oficial de Mato Grosso do Sul: Campo Grande, MS, 30 dez. 2016. Disponível em: https://leisestaduais.com.br/ms/lei-ordinaria-n-4973-2016-mato-grosso-do-sul-cria-o-programa-de-educacao-em-tempo-integral-denominado-escola-da-autoria-e-da-outras-providencias. Acesso em: 12 out. 2021.

MATTAS, Elizabeth de Fátima da Silva; PEDROSO, Nara Cristina Rodrigues; MATTOS, Neiva Maria. A Escola pode: formação continuada de professores – Estrutura do pensamento e aprendizagem – e mediação pedagógica do conhecimento (aprendendo a pensar na escola e na vida). Curitiba: Appris, 2021.

NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: EDUCA, 2002.

PULCHÉRIO, Ariadene Salma da Silva. Análise das atribuições do coordenador pedagógico da Rede Estadual de MS. 2022. 155f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) - Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2022. Disponível em: https://portal.uems.br/assets/uploads/cursos_pos/cf56c0d8020c416fb02f65f15e977953/teses_dissertacoes/1_cf56c0d8020c416fb02f65f15e977953_2023-01-24_12-38-20.pdf. Acesso em: 28 mar. 2023.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. Disponível em: https://www.academia.edu/download/37875068/FORMAR_PROFESSORES_COMO_PROFISSIONAIS_REFLEXIVOS_-DONALD_A._SCHON.pdf. Acesso em: 12 out. 2021.

SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DE MATO GROSSO DO SUL [SED-MS]; DAHER, Helio Queiroz; FRANÇA, Kalícia de Brito; CABRAL, Manuelina Martins da Silva Arantes (Org.). Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul: educação infantil e ensino fundamental. Campo Grande: SED, 2019. Disponível em: https://www.sed.ms.gov.br/wp-content/uploads/2020/02/curriculo_v110.pdf. Acesso em: 19 mar. 2023.

SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DE MATO GROSSO DO SUL [SED-MS]. Escola da autoria: educação integral em tempo integral. Campo Grande: SED-MS, 2022.

SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DE MATO GROSSO DO SUL [SED-MS]. Lei n. 4.621, de 22 de dezembro de 2014. PEE-MS: Plano Estadual de Educação de Mato Grosso do Sul. Campo Grande, MS: SED, 26 dez. 2014. Disponível em: http://www.sed.ms.gov.br/wp-content/uploads/2015/05/pee-ms-2014.pdf. Acesso em: 12 out. 2021.

SILVA, Andréa de Carvalho. Formação continuada em serviço e prática pedagógica. 2007. 127f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília (UnB), Brasília, 2007. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/2925/1/2007_AndreadeCarvalhoSilva.pdf. Acesso em: 2 nov. 2021.

SILVA, Iara Augusta da. O discurso sobre a formação do professor da educação básica no Brasil no século XX. Curitiba: Appris, 2022.

TÔRRES, Francis Aréco; ANUNCIAÇÃO, Vicentina Socorro da. Técnicos de suporte em tecnologias e o fazer docente no contexto da pandemia COVID-19 na rede estadual de ensino na Coordenadoria Regional de Educação de Aquidauana-MS. In: SANTOS, Claudete Soares de Andrade; SIQUEIRA, José Flávio Rodrigues. Experiências de ensinar e aprender em tempos de Pandemia. Campo Grande: SED-MS, 2022. p. 93-105.

Published

2023-08-03

How to Cite

Adamiski, E. da S. A., Silva, I. A. da, & Santos, P. C. R. dos. (2023). Pedagogical coordinator difficulties in the continuing education of teachers of the Full-Time Education Program “Escola da Autoria” in MS. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(63), 25–45. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1680