Pedagogical knowledge in teacher education: an analysis of the “Pedagogy and Teaching Practice” manual (2012)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1424

Keywords:

pedagogical knowledge, didatic manuals, teacher education

Abstract

This article aims to analyze the pedagogical knowledge present in teacher training based on the analysis of the manual “Pedagogy and Teaching Practice” (free translation), by author Maria Amélia R. S. Franco (2012). Manuals are products and producers of school knowledge and practices (BUFREM; SCHMIDT; GARCIA, 2006), and are also builders of personal identities and teaching professionals. The qualitative research was based on document analysis and content analysis (BARDIN, 2011) to reveal the knowledge covered in the manual, which is part of Editora Cortez's Coleção Docência em Formação/Série Saberes Pedagógicos. The following categories of analysis were selected: themes and methodological guidance present in the book. The themes were analyzed: Pedagogy, Didactics, Educational Practices, Pedagogical Practices, Teaching Practices, Pedagogical Subjectivity and Dialogicity; and action research as a methodological approach. The results reveal that the analyzed book deals with the knowledge mobilized in the act of teaching and the challenges of Pedagogy and Teaching Practice, thus contributing to the training of teachers. The book proposes a pedagogically based research methodology for use by teachers in collective school practices.

Author Biographies

Léia de Cassia Fernandes Hegeto, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), na linha de Cultura, Escola e Ensino. Mestre em Educação e graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora adjunta A no curso de Pedagogia da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Tem experiência como professora no Ensino Superior na área de Educação, atuando com as temáticas: Didática, Didática no Ensino Superior, Formação de Professores, Livros Didáticos, Estrutura e Funcionamento da Educação, Organização do Trabalho Pedagógico, Gestão Escolar, Planejamento, Políticas Educacionais, Currículo e Fundamentos da Educação. Atua no Grupo de Pesquisa − Observatório de Culturas e Processos Políticos-Pedagógicos (OCUPP-UFPR).

Tiago Cordeiro dos Reis, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Graduando em Licenciatura em Química na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Pesquisador voluntário em Projeto de Extensão Universitária e Projeto de Iniciação Científica da UFPR. Tem experiência como docente na área de Educação.

References

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Published

2021-10-18

How to Cite

Hegeto, L. de C. F., & Reis, T. C. dos. (2021). Pedagogical knowledge in teacher education: an analysis of the “Pedagogy and Teaching Practice” manual (2012). Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(57), 81–101. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1424

Issue

Section

Artigos