Being a veteran teacher is not always a happiness: perspectives of teachers on aging

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1418

Keywords:

teachers, aging, teaching work

Abstract

Population aging − a 21st century reality − affects several social spheres, namely labor relations. The extension of the retirement age in several countries results in an older working class, as is the case among the teaching class. Thus, this article aims to understand what aging means to Basic Education teachers regarding their professional activity. Approaches concerning transformations related to teaching professionalism and aging in teaching are this study’s theoretical frame. Empirically, the study is based on the analysis of data produced through 4 focus groups composed of preschool, primary, and middle school teachers between 50 and 63 years of age. A content analysis was then conducted. Results found that, in general, beginners regard aging as an asset, as an expression of experience and maturity; at the same time, concerns are raised about the quality of the work that can be produced due to physical and cognitive limitations and to the growing generational gap between them and students. Differences found between teaching levels seem to stem from the specific professionalism to be applied at those levels. Collaborative work and the use of ICTs make it possible to manage the negative effects of aging and to overcome experienced difficulties. 

Author Biographies

Kelly Alves, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Porto, Portugal

Doutoranda em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP). Mestre em Ciências da Educação (FPCEUP). Especialista em Docência do Ensino Superior pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Graduada em Licenciatura em Matemática pela UFPA. Membro da comunidade de prática de investigação IDEAFor − Identidade, Democracia, Escola, Administração e Formação (IDEAFor/CIIE-FPCEUP).

Amélia Lopes, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Porto, Portugal.

Doutorado e Agregação em Ciências da Educação na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP).  Professora catedrática na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Vice-diretora do Centro de Investigação e Intervenção Educativas, onde é coordenadora da comunidade prática de investigação IDEAFor − Identidade, Democracia, Escola, Administração e Formação. (IDEAFor/CIIE-FPCEUP).

Fernando Pereira, Instituto Politécnico de Bragança, Bragança, Portugal.

Doutorado em Ciências Sociais - Sociologia. Professor adjunto no Instituto Politécnico de Bragança. Investigador colaborador do Centro de Investigação de Montanha (Cimo), da Escola Superior Agrária de Bragança. Coordenador do Núcleo de Investigação e Intervenção do Idoso da ESSa/IPB. Membro-fundador e investigador do Grupo de Investigação Análise Social do Trabalho Técnico Intelectual (Aspti).

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Published

2020-07-28

How to Cite

Alves, K., Lopes, A., & Pereira, F. (2020). Being a veteran teacher is not always a happiness: perspectives of teachers on aging. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1418

Issue

Section

Artigos