Ethnic-racial relations: a look at the curriculum of Nature Sciences of Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1929

Keywords:

Ethnic-racial relations, Curriculum, Espírito Santo

Abstract

In the present work, we approach the theme "Afro-Brazilian and African History and Culture" from the approval of Law 10639/2003, which modified the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDB – Law 9394/1996). In this context, we aim to explore the themes related to education for ethnic-racial relations present in the curricular documents of High School in the area of Natural Sciences and its Technologies of the State Department of Education of Espírito Santo. For the development of this study, we conducted a qualitative-quantitative research, with descriptive purposes, having its objectives and methods based on the principles of bibliographic and documentary research. The digital documents “Introductory text – High School” and “Curriculum of Espírito Santo: Natural Sciences and its technologies” were selected to compose the corpus of the research, in which we used a textual analysis application. Among the results, we highlight the need to analyze the policies of "official knowledge" in the context of critical and post-critical theories of the curriculum. In addition, we emphasize the importance of understanding education as a political and cultural process, taking into account the productive context and ideological dynamics in educational processes. Thus, we underline the importance of a teaching that perceives the sciences as human constructions rooted in historical and multicultural contexts, influenced by various issues.

Author Biographies

Tiêgo dos Santos Freitas, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, Paraíba, Brasil.

Doutor em Ciência, Tecnologia e Educação pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Docente na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

Dayvisson Luís Vittorazzi, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ), Rio de Janeiro, Brasil.

Doutorando em Ciência, Tecnologia e Educação pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Professor da Ed. Básica no estado do Espírito Santo.

Adriano Alves da Silveira, Universidade Estadual da Paraíba

Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Professor    da    Secretaria    de    Educação    e    Cultura    do    Rio    Grande    do    Norte (SEEC).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB n. 8, de 20 de novembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Brasília, DF: MEC; CNE; CEB, 2012. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECEBN82012.pdf?query=ensino%20m%C3%A9dio. Acesso em: 14 abr. 2022.

BRASIL. Inep. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico raciais e para o ensino da História afro-brasileira e africana. Brasília, DF: Inep, 2004.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática ‘História e Cultura Afro-Brasileira’, e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 1 dez. 2023.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996.

CHALMERS, A. F. O que é ciência afinal? São Paulo: Brasiliense, 1993.

COSTA, A. C.; VIEIRA, M. A. Protagonismo juvenil: adolescência, educação e participação democrática. São Paulo: FTD, 2006.

CUNHA, H. P. S.; SOUZA, Á. O. P.; FERRAZ, F. F. M.; SILVA, V. Políticas afirmativas e relações étnico-raciais. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 8, n. 1, 2009. DOI: https://doi.org/10.14393/REP-2009-20163

DAVIS, D. J. Afro-brasileiros hoje. São Paulo: Selo Negro, 2000.

DELIZOICOV, N. C.; DELIZOICOV, D. História da ciência e a ação docente: a perspectiva de Ludwik Fleck. In: PEDUZZI, L. O. Q.; MARTINS, A. F. P.; FERREIRA, J. M. H. (Org.). Temas de História e Filosofia da Ciência no Ensino. Natal: EDUFRN, 2012. p. 229-60.

ESPÍRITO SANTO. Secretaria de Estado de Educação. Texto introdutório – Ensino Médio. Vitória: SEDU-ES, 2021a. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1LLKpPIQ6y2yhvKo1l4RSW8fftBOUinIL/view. Acesso em: 14 abr. 2022.

ESPÍRITO SANTO. Secretaria de Estado de Educação. Currículo do Espírito Santo: Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Vitória: SEDU-ES, 2021b. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1L8z-UPhlThJo7x9AfzRdzJSU8yQwjTSx/view. Acesso em: 14 abr. 2022.

ESPÍRITO SANTO. Secretaria de Estado de Educação. Material de apoio - Temas Integradores. Vitória: SEDU-ES, 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1PKqNhEErj6GUV5bQ5S86qL1XtgVbkG6F/view. Acesso em: 20 abr. 2022.

FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.

FRANCO, M. L. P. B. Análise do conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro, 2005.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2016.

KRASILCHIK, M.; MARANDINO, M. Ensino de ciência e cidadania. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2007.

LABORATÓRIO EM REDE DE HUMANIDADES DIGITAIS [LARHUD]. Voyant Tools. Larhud, [s.l.], 2014.

LARCHERT, J. M.; OLIVEIRA, M. W. Panorama da educação Quilombola no Brasil. Políticas Educativas, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 44-60, 2013.

LATOUR, B.; WOOGAL, S. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.

REIS, D.; CAVALCANTI, E. M.; FERREIRA, L. M. B.; MARTINS, M. C.; MELO, R. M. G. Educação Escolar Quilombola no Maranhão: análise de uma experiência. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 10, p. 1-20, oct. 2020. Doi: 10.34117/bjdv6n10-242

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

VITTORAZZI, D. L.; SILVA, A. M. T. B. As representações do ensino de ciências de um grupo de professores do ensino fundamental: implicações na formação científica para a cidadania. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1-22, 2020. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/21172020210103.

Published

2024-05-15

How to Cite

Freitas, T. dos S. ., Vittorazzi, D. L. ., & Silveira, A. A. da . (2024). Ethnic-racial relations: a look at the curriculum of Nature Sciences of Espírito Santo. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(65), 139–156. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1929