“Mom, There’s a Drag Queen Telling Stories!”: curriculum, (re)existence and investment in imagination and self-production in the community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1732

Keywords:

Drag Queen, Curriculum, Imaginary

Abstract

This paper aims to analyze a literary activity called Drag Queen Story Hour (DQSH) and its potentialities. The action, which was initiated in San Francisco (California – USA) in 2015, has been permeating borders and facing different confrontations from the neoconservative movement. Consequently, it is also our interest to examine the investments of the neoconservative movement and its neoliberal moral project that, allied to the moral panic and fictions such as the traditional family values, desires to silence, make invisible, and stigmatize subjects and life processes that put under suspicion neoliberal fallacies, and reveal the subalternization processes of the difference according to the interests of the neoconservative wave, promoting a critical environment to resignifications of knowledge, practices, values and, consequently, to education processes. From theoretical and methodological perspectives we seek support in contributions from postmodern perspectives such as Foucault studies and Gender and Sexuality studies, considering the productive character of language in addition to its possibilities of (re)existence and subversion. Therefore, we defend that, producing another pedagogy involves recognizing the plurality and particularity of our society and its individuals, as well as permitting that each person be able to speak, to be heard, and to write their own story.

Author Biographies

José Rodolfo Lopes da Silva, Universidade Federal de Pelotas (UFPeL), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutorando em Educação na Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Especialista em Relações de Gênero e Sexualidades pela UFJF. Membro do grupo de estudos e pesquisa Políticas do Corpo e Diferenças (POCs), da UFPel, coordenado pelo Prof. Dr. Marcio Caetano.

Rodrigo da Silva Vital, Universidade Federal de Pelotas (UFPeL), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutorando em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Mestre em Educação e Tecnologia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense (IFSUL). Membro do grupo de estudos e pesquisa Políticas do Corpo e Diferenças (POCs) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Terapeuta ocupacional do Núcleo de Acessibilidade e Inclusão e chefe do Núcleo de Gênero e Diversidade da UFPel.

Maria Waleska Peil, Universidade Federal de Pelotas (UFPeL), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (FAE/UFPel). Bacharela em Museologia pela UFPel. Também integra o grupo de pesquisa Políticas dos Corpos, Cotidianos e Currículos (POCs) da UFPel.

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Published

2023-08-03

How to Cite

Silva, J. R. L. da, Vital, R. da S., & Peil, M. W. . (2023). “Mom, There’s a Drag Queen Telling Stories!”: curriculum, (re)existence and investment in imagination and self-production in the community. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(63), 177–194. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1732