Pedagogy of affection: articulations among teaching, gender and sexuality in cinema
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1718Keywords:
teaching, genre, pedagogy of affectionAbstract
This article resumes the main results of a Doctoral research carried out in the South of Brazil, which investigates how gender, in articulation with sexuality, constitutes teaching in the context of the film The Class, a French film, directed by Laurent Cantet (2008). The research dialogues with the fields of Gender Studies in a poststructuralist perspective, Queer Studies, Teaching Studies, Film Studies, and Cultural Studies. Through the methodological procedure of screen ethnography, the study seeks to describe and analyze the film, from the perspective that this is a pedagogical cultural artifact, but that proposes to represent, in a central way, the school, the school curriculum, and teaching in their daily routine. The results presented here are also supported by a broader research project entitled “The production of meanings about affection, love and care in initial teacher education from a gender perspective”. For this article, it is emphasized that from the analysis of the pedagogical cultural artifact in question, the supported thesis is that gender, articulated with sexuality, constitutes a way of being a teacher that, when it is putting into practice, it operates by constituting what can be called as “pedagogy of affection”.
References
ALMEIDA, Miguel Vale de. Gênero, masculinidade e poder: revendo um caso no Sul de Portugal. Anuário Antropológico, Brasília, v. 20, n. 1, p. 161-90, 1996.
BÉGAUDEAU, François. Entre os muros da escola. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
BALESTRIN, Patrícia Abel. O corpo rifado. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Porto Alegre, 2011.
CAMOZZATO, Viviane. Sociedade pedagógica e as transformações nos espaços-tempos do ensinar e do aprender. Em Aberto, Brasília, v. 31, n. 101, p. 107-19, 2018.
CARVALHO, Rodrigo Saballa de. O imperativo do afeto na educação infantil: a ordem do discurso de pedagogias de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 1, p. 231-46, jan./ mar. 2014.
CONNELL, Robert. Masculinidades. Ciudad de México: PUEG, 2003.
CONNELL, Robert. Políticas da masculinidade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 185-206, jul./dez. 1995.
CRUZ, Éderson da. Entre os muros da escola: gênero e docência na constituição de uma Pedagogia do Afeto. 2019. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo, 2019.
DAL’IGNA, Maria Cláudia. A produção de sentidos sobre afeto, amor e cuidado na formação inicial docente sob a perspectiva de gênero. 2017-2021. Projeto de Pesquisa. PPGEDU/UNISINOS, São Leopoldo, 2017.
DAL’IGNA, Maria Cláudia. “Família S/A”: um estudo sobre a parceria família-escola. 2011. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
DAL’IGNA, Maria Cláudia. Desempenho escolar de meninos e meninas: há diferença? Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 46, p. 241-67, dez. 2007.
DRUCKERMAN, Pamela. Crianças francesas não fazem manha: os segredos parisienses para educar os filhos. Rio de Janeiro: Editorial Fontanar, 2012.
EDGAR-HUNT, Robert; MARLAND, John; RAWLE, Steven. A linguagem do cinema. Porto Alegre: Bookman, 2013.
ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz. Nunca fomos humanos – nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-76.
ENTRE os muros da escola. Direção de Laurent Cantet. Paris: Haut et Court, 2008. Video (128 min.), son., color.
FABRIS, Elí Terezinha Henn; DAL'IGNA, Maria Cláudia; KLAUS, Viviane. Pedagogia: Cenários da Carreira. São Leopoldo: UNISINOS, 2013.
FABRIS, Elí Terezinha Henn. Em cartaz: o cinema brasileiro produzindo sentidos sobre escola e trabalho docente. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: a vontade de saber. São Paulo: Paz e Terra, 2020a.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. São Paulo: Paz e Terra, 2020b.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 3: O cuidado de si. São Paulo: Paz e Terra, 2020c.
GIRALDELLI JÚNIOR, Pablo. O que é pedagogia. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 2007.
LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2018.
MANDARINO, Claudio Marques. Docência cuidadosa: produção de sentidos em obras pedagógicas acadêmicas. 2020. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo, 2020.
MEYER, Dagmar Estermann. Gênero e educação: teoria e política. In: LOURO, Guacira Lopes; NECKEL, Jane Felipe; GOELLNER, Silvana. (Org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 11-29.
PARAÍSO, Marlucy. Raciocínios generificados no currículo e possibilidades de aprender. In: COLÓQUIO LUSO-BRASILEIRO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 5., 2010, Porto. Anais [...]. Porto: Universidade Federal da Bahia, 2010. p. 1-27.
SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil para análise histórica, Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./ dez. 1995.
SILVA, Jonathan Vicente da. Regulação e quer(ização) da docência: análise da produção acadêmica educacional brasileira entre 2009 e 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo, 2021.
SILVA, Miriã Zimmermann da. A constituição da docência amorosa e do amor pedagógico: Discursos, posições e subjetividade. 2021. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo, 2021.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
WEEKS, Jefrey. O Corpo e a Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. 4. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2018. p. 35-82.
XAVIER, Ismail. A janela do cinema e a identificação. In: XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico. A opacidade e a transparência. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008. p. 17-26.
ZANETTE, Jaime Eduardo. Homens (futuros) pedagogos? Relações de gênero nos caminhos de profissionalização. 2014. TCC (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Éderson da Cruz, Maria Claudia Dal'Igna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.