Pedagogy of affection: articulations among teaching, gender and sexuality in cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1718

Keywords:

teaching, genre, pedagogy of affection

Abstract

This article resumes the main results of a Doctoral research carried out in the South of Brazil, which investigates how gender, in articulation with sexuality, constitutes teaching in the context of the film The Class, a French film, directed by Laurent Cantet (2008). The research dialogues with the fields of Gender Studies in a poststructuralist perspective, Queer Studies, Teaching Studies, Film Studies, and Cultural Studies. Through the methodological procedure of screen ethnography, the study seeks to describe and analyze the film, from the perspective that this is a pedagogical cultural artifact, but that proposes to represent, in a central way, the school, the school curriculum, and teaching in their daily routine. The results presented here are also supported by a broader research project entitled “The production of meanings about affection, love and care in initial teacher education from a gender perspective”. For this article, it is emphasized that from the analysis of the pedagogical cultural artifact in question, the supported thesis is that gender, articulated with sexuality, constitutes a way of being a teacher that, when it is putting into practice, it operates by constituting what can be called as “pedagogy of affection”.

Author Biographies

Éderson da Cruz, Rede Estadual de Ensino do Rio Grande do Sul

Doutor e mestre em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade de Educação São Luís. Graduado em Letras pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente nas redes pública e privada do Rio Grande do Sul, desde 2009.

Maria Claudia Dal'Igna, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Professora dos cursos de graduação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNISINOS. Coordenadora do Lola - Grupo de Pesquisa em Trabalho Docente, Gênero e Sexualidade (Unisinos/PPGEdu/CNPq).

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Published

2022-12-22

How to Cite

Cruz, Éderson da, & Dal’Igna, M. C. (2022). Pedagogy of affection: articulations among teaching, gender and sexuality in cinema. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(61), 95–116. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1718

Issue

Section

Dossiê: Currículos culturais não-escolares: processos de subjetivação, verdades e relações de poder