Challenges to the Bachelor's Course in Public Administration of the Federal Institute of Paraíba for the improvement of the evaluation process in the context of the SINAES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1515

Keywords:

SINAES, BAP, IFPB, undergraduate course

Abstract

The objective of the research is to identify new challenges for the management of the Bachelor's Degree in Public Administration (BAP), in the form of Distance Education (EaD) offered by the Federal Institute of Paraíba (IFPB), João Pessoa, in view of updating the instrument for the evaluation of undergraduate courses (IACG) in the year 2017, focusing on the instrument used for course renewal and recognition. The investigation consists of a case study, of an applied nature, qualitative approach and descriptive objective, with data collection performed by documentary procedure. Five concept 3 performance indicators were analyzed, the lowest value obtained in the last external evaluation report on site of the course, identified as: institutional teaching material; full-time teacher's offices; workspace for course coordination and academic services; teacher's room; and classrooms. Four indicators included in the new IACG, with proven applications to the BAP, were highlighted, still under analysis: knowledge, skills, and attitudes needed for tutoring activities; Virtual Learning Environment (VLA); multidisciplinary team; and experience in teaching at EaD. The presentation of the results proposes highlighting the insufficiency aspects and the new indicators related to the BAP, which will help managers make decisions in response to the new demands of the IACG, aiming at improving the quality of the evaluation process.

Author Biographies

Marcos Vasconcelos Paiva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestre em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação do Ensino Superior pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Especialista em Turismo de Base Local e bacharel em Turismo com habilitação em Marketing Turístico pela UFPB. Técnico-administrativo do Instituto Federal da Paraíba (IFPB) − Campus João Pessoa.

Maria das Graças Gonçalves Vieira Guerra, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Pós-doutora pela Universidade do Porto (2019), Portugal. Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestre em Administração pela UFPB. Especialista em EaD pelo Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN-EaD). Bacharela em Ciências Contábeis pela UFPB e licenciada em Pedagogia pela UNIGRAN-EaD. Professora associada III do Centro de Educação da UFPB, professora dos quadros permanentes dos Programas de Pós-Graduação em Educação, e de Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação Superior da UFPB.

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Published

2021-10-18

How to Cite

Paiva, M. V., & Guerra, M. das G. G. V. (2021). Challenges to the Bachelor’s Course in Public Administration of the Federal Institute of Paraíba for the improvement of the evaluation process in the context of the SINAES. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(57), 125–145. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1515

Issue

Section

Artigos