Challenges to the Bachelor's Course in Public Administration of the Federal Institute of Paraíba for the improvement of the evaluation process in the context of the SINAES
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1515Keywords:
SINAES, BAP, IFPB, undergraduate courseAbstract
The objective of the research is to identify new challenges for the management of the Bachelor's Degree in Public Administration (BAP), in the form of Distance Education (EaD) offered by the Federal Institute of Paraíba (IFPB), João Pessoa, in view of updating the instrument for the evaluation of undergraduate courses (IACG) in the year 2017, focusing on the instrument used for course renewal and recognition. The investigation consists of a case study, of an applied nature, qualitative approach and descriptive objective, with data collection performed by documentary procedure. Five concept 3 performance indicators were analyzed, the lowest value obtained in the last external evaluation report on site of the course, identified as: institutional teaching material; full-time teacher's offices; workspace for course coordination and academic services; teacher's room; and classrooms. Four indicators included in the new IACG, with proven applications to the BAP, were highlighted, still under analysis: knowledge, skills, and attitudes needed for tutoring activities; Virtual Learning Environment (VLA); multidisciplinary team; and experience in teaching at EaD. The presentation of the results proposes highlighting the insufficiency aspects and the new indicators related to the BAP, which will help managers make decisions in response to the new demands of the IACG, aiming at improving the quality of the evaluation process.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa n. 840, de 24 de agosto de 2018. Dispõe sobre os procedimentos de competência do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira referentes à avaliação de instituições de educação superior, de cursos de graduação e de desempenho acadêmico de estudantes. Diário Oficial da União, n. 169, de 31 agosto de 2018.Brasília-DF: MEC, 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/legislacao_normas/2018/portaria_normativa_n840_de_24082018_republicada_31082018.pdf. Acesso em: 14 fev. 2020.
BRASIL. Lei n. 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Brasília-DF, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm. Acesso em: 10 set. 2020.
CAVALCANTI, Lourdes Maria Rodrigues; GUERRA, Maria das Graças Gonçalves Vieira. Diagnóstico Institucional da Universidade Federal da Paraíba a partir da Análise SWOT. Revista Meta: Avaliação Rio de Janeiro, v. 11, n. 33, p. 694-718, set./dez. 2019. DOI http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v11i33.2270
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DA PARAÍBA [IFPB]. Plano Pedagógico de Curso – bacharelado em Administração Pública. [Versão atualizada de fevereiro de 2017]. João Pessoa: IFPB, 2017a. Disponível em: https://estudante.ifpb.edu.br/media/cursos/146/documentos/PPC_BAP_BM3Z2Qv.pdf. Acesso em: 10 maio 2020.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DA PARAÍBA [IFPB] Relatório de avaliação externa do Reconhecimento de Curso – bacharelado em Administração Pública. Publicado em 29 de maio de 2017. João Pessoa: IFPB, 2017b. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/cpa/documentos/relatorios-de-avaliacao-externa/relatorio-2017-campus-joao-pessoa-administracao-publica.pdf. Acesso em: 11 maio 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Avaliação in loco: Glossário dos Instrumentos de Avaliação Externa. 4. ed. [Atualizado em 2 de setembro de 2019]. Brasília, DF: INEP, 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/apresentacao/glossario_4_edicao.pdf. Acesso em: 3 mar. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Nota Técnica n. 16/2017/CGACGIES/DAES. Dispõe sobre os novos instrumentos de avaliação externa: Instrumento de Avaliação Institucional Externa – Presencial e a Distância (IAIE); Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação – Presencial e a Distância (IACG). Publicada em 15 de dezembro de 2017. Brasília, DF: CGACGIES/DAES, 2017. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Nota-Tecnica-CGACGIES-DAES-016-2017.pdf. Acesso em: 11 mar. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação – presencial e a distância. Subsidia os atos autorizativos de cursos – autorização, reconhecimento e renovação de reconhecimento – nos graus de tecnólogo, de licenciatura e de bacharelado para a modalidade presencial e a distância. Brasília, DF: INEP, 2015. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2015/instrumento_cursos_graduacao_publicacao_agosto_2015.pdf. Acesso em: 3 maio 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Documento orientador das Comissões de Avaliação in loco para Instituições de Educação Superior com enfoque em acessibilidade. Brasília, DF: INEP, 2013. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/documentos_orientadores/2016/documento_orientador_em_acessibilidade_avaliacao_institucional.pdf. Acesso em: 24 ago. 2020.
SOUZA, Saulo Rodrigo Alves de; GUERRA, Maria das Graças Gonçalves Vieira. Autoavaliação institucional da Universidade Federal da Paraíba: diagnóstico a partir da Comissão Própria de Avaliação. Revista Diálogo Educacional, v. 20, n. 64, mar. 2020. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26133/24105. Acesso em: 11 maio 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.