A dreaming idea or a dream to be built? Anísio Teixeira and the Brazilian education project
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1420Keywords:
Anísio Teixeira, life, workAbstract
The purpose of this text is to highlight relevant aspects of the life and work of Anísio Teixeira (1900-1971) and especially to investigate the decisive moments of his biography, his motivations as an educator, as well as the aspects of his appropriation of John's ideas Dewey and the actuality of his conceptions to think contemporary Brazilian education. The theoretical contribution is based on bibliographic research, which can offer us subsidies to understand the trajectory of the author's intellectual thought for the realization of a Brazilian education project. Anísio Teixeira was one of the proponents of a movement of enthusiasm for education and a pedagogical optimism, led by the intellectuals who advocated the free and secular public school expansion. The driving force of the Anisian work in the field of education was based on education as a right of all, not only of the elites, and never as a privilege for the few. We hope that this inspiration, known here as a fearless idea or perhaps a dream built by it, can propel us to believe in a truly equal, democratic, and, above all, quality public education. Anísio Teixeira dreamed and, in his dream, he saw an efficient school for the Brazilian people and it is for this purpose that we still fight for it.
References
BERTOLLETI, Vanessa Alves; COELHO, Marcos Pereira. Anísio Teixeira e o projeto da educação brasileira. In: XI Jornada do HISTEDBR, 2013, Cascável. Anais da XI Jornada do HISTEDBR, 2013.
BORTOLOTI, Karen Fernanda da Silva; CUNHA, Marcos Vinicius da. Anísio Teixeira: Pioneiro do Pragmatismo no Brasil. In: V Cinfe Congresso Internacional de Filosofia e Educação, 2010, Caxias do Sul. Anais do V Cinfe Congresso Internacional de Filosofia e Educação. Caxias do Sul: UCS, 2010.
CAVALIERE, Ana Maria. Anísio Teixeira e a educação integral. Revista Paidéia, v. 20, n. 46, mai-ago, pp 249-259, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, São Paulo, 2010.
GOUVÊA, Fernando César F. “Dr. Anísio, ele pensava e executava”: a trajetória de Anísio Teixeira no campo da formação de professores no Brasil (1924-1950). Revista Contemporânea de Educação, v. 4, pp. 447-467, 2009.
NUNES, Clarice. Trajetória intelectual e identidade do educador Anísio Teixeira (1900-
. Revista brasileira de estudos pedagógicos, Brasília, n. 197, v. 81, p. 154 – 165. 2000.
______. Anísio Teixeira: a poesia da ação. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade
Católica do Rio de Janeiro, Tese (Doutorado em Ciências Humanas: Educação). 1991.
______. Anísio Teixeira. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana,
PEREIRA, Guilherme Gravina. Anísio Teixeira: o percurso de um educador destemido contra a oligarquia. Revista REBELA, v. 4, jan/abr, 2014.
SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2013.
SILVA, Sandra Lara da. Anísio Teixeira: pensamento, ação e contemporaneidade na busca por uma educação democrática. In: EDUCERE, 2015, Curitiba. EDUCERE, 2015.
TEIXEIRA, Anísio. Educação não é privilégio. 5. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1994. (Original publicado em 1957).
VIANA FILHO, Luís. Anísio Teixeira: A polêmica da educação. 3. ed. São Paulo: Editora UNESP, Salvador: EDUFBA, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.