A dreaming idea or a dream to be built? Anísio Teixeira and the Brazilian education project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1420

Keywords:

Anísio Teixeira, life, work

Abstract

The purpose of this text is to highlight relevant aspects of the life and work of Anísio Teixeira (1900-1971) and especially to investigate the decisive moments of his biography, his motivations as an educator, as well as the aspects of his appropriation of John's ideas Dewey and the actuality of his conceptions to think contemporary Brazilian education. The theoretical contribution is based on bibliographic research, which can offer us subsidies to understand the trajectory of the author's intellectual thought for the realization of a Brazilian education project. Anísio Teixeira was one of the proponents of a movement of enthusiasm for education and a pedagogical optimism, led by the intellectuals who advocated the free and secular public school expansion. The driving force of the Anisian work in the field of education was based on education as a right of all, not only of the elites, and never as a privilege for the few. We hope that this inspiration, known here as a fearless idea or perhaps a dream built by it, can propel us to believe in a truly equal, democratic, and, above all, quality public education. Anísio Teixeira dreamed and, in his dream, he saw an efficient school for the Brazilian people and it is for this purpose that we still fight for it.

Author Biographies

Kamila Gusatti Dias, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)

Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Unidade de Paranaíba, MS. Pós-Graduação em Educação Infantil e Anos Iniciais pela Universidade de Rio Verde, e Graduação em Pedagogia - licenciatura pela mesma Universidade. Realiza pesquisas na área de História e Historiografia da Educação, com ênfase em Instituições Escolares Protestantes. É associada da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE), da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e da Associação Nacional de História (ANPUH).

Kênia Guimarães Furquim Camargo, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás). Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Especialização em Educação Infantil pela Universidade de Rio Verde, especialização em Matemática Superior pela Faculdades Integradas de Patrocínio (FIP). Graduação em Matemática pela Universidade de Rio Verde. Membro do grupo de pesquisa: Educação, História, Memória e Cultura em diferentes Espaços Sociais. Desenvolve pesquisas no campo da História e Historiografia da Educação Brasileira.

Maria Zeneide Carneiro Magalhães de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)

Doutorado em História pela Universidade de Brasília. Mestrado em Educação Filosofia e História da Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Atualmente é professor adjunto da Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, Memória, Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: História e Memória da Educação, Cultura Escolar, formação de professores, educação do campo, história oral e cultural, história da educação mineira (noroeste) políticas educacionais, curso de pedagogia, grande sertão mineiro, gênero, diversidade étnico-cultural e patrimônio cultural.

References

BERTOLLETI, Vanessa Alves; COELHO, Marcos Pereira. Anísio Teixeira e o projeto da educação brasileira. In: XI Jornada do HISTEDBR, 2013, Cascável. Anais da XI Jornada do HISTEDBR, 2013.

BORTOLOTI, Karen Fernanda da Silva; CUNHA, Marcos Vinicius da. Anísio Teixeira: Pioneiro do Pragmatismo no Brasil. In: V Cinfe Congresso Internacional de Filosofia e Educação, 2010, Caxias do Sul. Anais do V Cinfe Congresso Internacional de Filosofia e Educação. Caxias do Sul: UCS, 2010.

CAVALIERE, Ana Maria. Anísio Teixeira e a educação integral. Revista Paidéia, v. 20, n. 46, mai-ago, pp 249-259, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, São Paulo, 2010.

GOUVÊA, Fernando César F. “Dr. Anísio, ele pensava e executava”: a trajetória de Anísio Teixeira no campo da formação de professores no Brasil (1924-1950). Revista Contemporânea de Educação, v. 4, pp. 447-467, 2009.

NUNES, Clarice. Trajetória intelectual e identidade do educador Anísio Teixeira (1900-

. Revista brasileira de estudos pedagógicos, Brasília, n. 197, v. 81, p. 154 – 165. 2000.

______. Anísio Teixeira: a poesia da ação. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade

Católica do Rio de Janeiro, Tese (Doutorado em Ciências Humanas: Educação). 1991.

______. Anísio Teixeira. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana,

PEREIRA, Guilherme Gravina. Anísio Teixeira: o percurso de um educador destemido contra a oligarquia. Revista REBELA, v. 4, jan/abr, 2014.

SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2013.

SILVA, Sandra Lara da. Anísio Teixeira: pensamento, ação e contemporaneidade na busca por uma educação democrática. In: EDUCERE, 2015, Curitiba. EDUCERE, 2015.

TEIXEIRA, Anísio. Educação não é privilégio. 5. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1994. (Original publicado em 1957).

VIANA FILHO, Luís. Anísio Teixeira: A polêmica da educação. 3. ed. São Paulo: Editora UNESP, Salvador: EDUFBA, 2008.

Published

2021-06-10

How to Cite

Dias, K. G., Camargo, K. G. F., & Almeida, M. Z. C. M. de. (2021). A dreaming idea or a dream to be built? Anísio Teixeira and the Brazilian education project. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(56), 307–324. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1420

Issue

Section

Artigos