Being a teacher and the meanings of Didactics through the triple lesson: rebirth, knowledge, compassion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1607

Keywords:

teacher education, didactics, teaching

Abstract

In this text, taken by the concern about the future of the teaching profession as a training field for the professional performance, we scrutinize the possible meanings for Didatics embedded in the last sentence of the book “The Troubadour of Knowledge” by Michel Serres: “Re-born, he knows, he takes pity. Finally, he can teach”. We examine each fragment of the sentence, looking for deeper meanings for the dual exercise of being a teacher and being a teacher’s teacher. In essence, it is about being reborn, knowing and sympathizing daily.

Author Biographies

Ivan Fortunato, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)

Doutor em Desenvolvimento Humano e tecnologias, e doutor em Geografia, ambos pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), campus Rio Claro. Professor em regime de dedicação exclusiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus Itapetininga. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), campus Sorocaba. 

Osmar Hélio Araújo, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Paraíba (UFPB) e mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor adjunto da UFPB, campus IV (Litoral Norte, Centro de Ciências Aplicadas e Educação (CCAE)/Departamento de Educação (DED). 

Emerson Augusto de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor Adjunto do Departamento
de Ciências Humanas da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (DCH/UFERSA).

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Published

2022-05-20

How to Cite

Fortunato, I., Araújo, O. H. ., & Medeiros, E. A. de. (2022). Being a teacher and the meanings of Didactics through the triple lesson: rebirth, knowledge, compassion. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(59), 137–153. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1607

Issue

Section

Dossiê: Que didática para a escola de hoje?