Portuguese Book and Teaching Material: some literacies in the teaching axes of Reading and Listening and Orality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v30i69.1945

Keywords:

book and teaching material, literacies, teaching axes

Abstract

This article addresses the relevance of Portuguese textbooks and teaching materials, emphasizing the development of literacy skills within the teaching axes of ‘Reading and Listening’ and ‘Orality.’ We explore how these educational resources play a crucial role in promoting effective learning of the Portuguese language, highlighting the importance of active reading, critical listening, and oral proficiency. By examining these literacies, we aim to provide valuable insights for educators, researchers, and professionals in the field, with a focus on enhancing pedagogical practices and maximizing the learning potential of students in the literacy process. To achieve this objective, we draw on the guidance of scholars such as Laurence Bardin, Mikhail Bakhtin, Joaquim Dolz (and collaborators), Magda Soares, among others. The results indicate that both materials incorporate activities within the teaching axes of ‘Reading/Listening’ and ‘Orality’ grounded in the concept of literacies. However, the Textbook emphasizes ‘Literacies of the School and Linguistic Universe’ more prominently, distinguishing itself from the Teaching Material, which maintains a more balanced distribution among the observed literacies.

Author Biographies

Silvio Ribeiro da Silva, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestrado em Linguística pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Graduação em Letras Português pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Professor adjunto 4 da Universidade Federal de Jataí, ministrando aulas na graduação em Letras Português e no Mestrado e Doutorado em Educação. Psicanalista formado pela Escola de Psicanálise de Curitiba. Líder do grupo de estudos sobre Materiais Didáticos, Ensino e Avaliação (Gemdav), cadastrado no CNPq. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua portuguesa, leitura, produção oral e escrita, gêneros do discurso, livro e material didático, letramento.

Rubiana Oliveira Rezende, Universidade Federal de Jataí (UFJ)

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Jataí (UFJ). 

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Published

2025-10-13

How to Cite

Silva, S. R. da, & Rezende, R. O. (2025). Portuguese Book and Teaching Material: some literacies in the teaching axes of Reading and Listening and Orality. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(69). https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v30i69.1945