The education of ethnic-racial relations and school sociology: perspectives of an action-research in the outskirts of Belo Horizonte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1886

Keywords:

Sociology Teaching, Ethnic-racial relations, Curriculum

Abstract

The article presents the results of a master's degree research that focuses on the theme of the education of ethnic-racial relations and the teaching of Sociology in Basic Education. We seek to highlight the potential of school Sociology in terms of approaching concepts and theories that directly dialogue with the theme of the education of ethnic-racial relations, aligned with a problematizing education and in compliance with Law n. 10.639/03. We established a dialogue with Nilma Gomes (2017), who recognizes Law n. 10.639/03 as an important achievement, but which brings with it the need for consideration regarding its implementation; Petronilha Silva (2007), who draws attention to a lack of commitment to a plural vision of society based on a reading of curricular policies; and bell hooks (2013), who draws important contributions on the humanization of the school space. The research methodology consisted of collaborative critical action research, carried out in a peripheral public school in the city of Belo Horizonte. The results point to the potential of school Sociology in dealing with the education of ethnic-racial relations as a discipline that has broad possibilities for developing pedagogical proposals, based on strategies that provide space for the mobilization of knowledge constructed by the black population.

Author Biographies

Carolina Nunes Diniz, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.

Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Katiuscia Cristina Vargas Antunes, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora Assossiada do Departamento de Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UFJF).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1982.

BODART, Cristiano das Neves; FEIJÓ, Fernanda. Ciências sociais no currículo do ensino médio brasileiro. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 13, n. 2, p. 219-34, maio/ago. 2020. Doi: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n2.51194

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 28 nov. 2023.

BRASIL. Lei n. 13.415/2017, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Presidência da República, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 28 nov. 2023.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das relações étnico-raciais e para o ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: INEP, 2004.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, DF: Presidência da República, 2008.

BRASIL. Lei n. 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Presidência da República, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 28 nov. 2023.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

DESTERRO, Fabio Braga do. Sobre livros didáticos de sociologia para o ensino médio. 2016. 270f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

HOOKS, bell. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. São Paulo: Editora Elefante. 2021.

HOOKS, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

NÓVOA, Antônio. Escolas e professores proteger, transformar, valorizar. Salvador: Sec/IAT, 2022.

OLIVEIRA, Julvan Moreira. A Formação dos Formadores em Educação das Relações Étnico-raciais em Minas Gerais. In: MARQUES, Eugenia Portela de Siqueira; SILVA, Wilker Solidade (Org.). Educação, Relações Étnico-raciais e Resistência: as experiências dos Núcleos de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas no Brasil. Assis: Triunfal Gráfica e Editora, 2016.

PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-39, set./dez. 2005

RARA, Preta. Eu, empregada doméstica: a senzala moderna é o quartinho de empregada. Belo Horizonte: Letramento, 2019.

SANTOS, Mário Bispo. Diretrizes curriculares estaduais para o ensino de sociologia: em busca do mapa comum. Florianópolis: Percursos, 2012.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Porto Alegre: Educação, 2007.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Entre o Brasil e a África: construindo conhecimentos e militância. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2011.

SILVA, Tomaz Tadeu. O Currículo como Fetiche: a poética e a política do texto curricular. 2006.

SINHORETTO, Jacqueline; MORAIS, Danilo de Souza. Violência e racismo: novas faces de uma afinidade reiterada. Revista de Estudios Sociales, Bogotá, v. 64, p. 15-26, 2018.

SOUZA, Ana Lúcia Silva; CROSO, Camila. Igualdade das relações étnico-raciais na escola. Possibilidades e desafios para implantação da lei 10.639/03. São Paulo: Petrópolis, 2007. p. 21.

KINCHELOE, Joe. A formação do professor como compromisso político: mapeando o pós-moderno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

Published

2024-11-22

How to Cite

Diniz, C. N. ., & Antunes, K. C. V. (2024). The education of ethnic-racial relations and school sociology: perspectives of an action-research in the outskirts of Belo Horizonte. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(67), 5–25. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1886