Epistemological Circles as a training device for Ethnic-Racial Relations Education in Rural Education for Youth and Adults (EJA Campo)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1879

Keywords:

Epistemological Circles, Rural Youth and Adult Education, Ethnic-Racial Relations Education.

Abstract

This study aims to reflect on Epistemological Circles as a tool for training teachers to Ethnic-Racial Relations Education (ERER) in Rural Youth and Adult Education. The methodology employed is qualitative, grounded in the principles of participatory research, using Epistemological Circles as a research tool with both investigative and formative characteristics. The teachers highlighted violence in territories due to the equitable distribution of land. They also pointed out that the school curriculum does not cater to rural individuals, and, when the school employs an urban curriculum with urban practices, it directly interferes with the construction of students' identities. The teachers recognize that ethnic-racial inequality is historical and needs to be addressed. In conclusion, Epistemological Circles can serve as a tool for training and self-training, significantly contributing to the ongoing education of teachers in the context of ERER in Rural Youth and Adult Education. As teachers engaged in dialogue on the proposed themes, they discussed important concepts central to Ethnic-Racial Relations Education and Rural Youth and Adult Education, to problematize their practices in the process.

Author Biographies

Rosiane Souza Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Mestranda no Programa de Mestrado Profissional em Educação Científica, Inclusão e Diversidade (PPGECID) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Graduação em Pedagogia pela UFRB. Atualmente, é coordenadora pedagógica na Secretaria de Educação do Estado da Bahia (SEC-BA) e integra o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Diversidade (GEPED).

Idalina Souza Mascarenhas Borghi, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutora e mestra em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora adjunta IV da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Professora do Curso de Licenciatura em Educação do Campo, professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica, Inclusão e Diversidade (PPGECID). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Diversidade (GEPED) e desenvolve Estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEduC) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Tem experiência na área de Educação e atua principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, Educação do Campo, Educação de Jovens e Adultos e Juventudes.

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Published

2024-11-22

How to Cite

Santos, R. S. ., & Borghi, I. S. M. . (2024). Epistemological Circles as a training device for Ethnic-Racial Relations Education in Rural Education for Youth and Adults (EJA Campo). Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(67), 75–97. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1879