Internationalization and its effects on postgraduate quality management in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1389

Keywords:

internationalization, evaluation, postgraduate studies

Abstract

This text aims to analyze the indications of internationalization embodied in the evaluation of postgraduate education. It is a documentary research based on the Education Area Documents 2009, 2013, 2016, and 2019, as well as the respective Assessment Reports 2010, 2013, and 2017. The research showed that the national policy of higher education is aligned with a globally structured agenda for education (DALE, 2004), making the internationalization process no longer an option and becomes mandatory for universities. Internationalization has occupied a growing space in the policy of postgraduate evaluation. Beyond that intellectual production, what has been the hallmark of postgraduate quality are the internationalization actions, whereas, besides being an element that distinguishes the programs 6 and 7, it is now part of the evaluation sheet for the 2017-2020 quadrennial, becoming a quality indicator to be considered by all programs.

Author Biographies

Eliane Souza de Carvalho, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS).

Doutoranda em Educação na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Técnica de Nível Superior/Editora na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS).

Giselle Cristina Martins Real, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Pós-doutora e doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora e pesquisadora da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), atuando na graduação e pós-graduação stricto sensu. Coordenadora do Programa de  Pós-Graduação em Educação da UFGD.

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Published

2020-08-20

How to Cite

Carvalho, E. S. de, & Real, G. C. M. (2020). Internationalization and its effects on postgraduate quality management in Education . Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 25(54). https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1389

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Artigos