Construction and validation of an educational technology for health education in family planning
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1276Keywords:
health education, health professionals, women's healthAbstract
The use of educational technologies by health professionals is a growing reality. This study aimed to construct and validate an educational technology for family planning. This is a methodological development research. Its process took place in three stages: construction, validation, and referral to graphic, resulting in a manual titled “What is family planning?”. The educational technology developed can be a facilitating and mediating instrument in health education.
References
ÁFIO, A. C. E.; BALBINO, A. C.; ALVES, M. D. S.; CARVALHO, L. V.; SANTOS, M. C. L.; OLIVEIRA, N. R. Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente. Revista Rene, Fortaleza, v. 15, n. 1, p. 158-65, jan./fev. 2014.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6029: informação e documentação – livros e folhetos – apresentação. Rio de Janeiro: ABNT, 2006.
ASSUNÇÃO, A. P. F.; BARBOSA, C. R.; TEIXEIRA, E.; MEDEIROS, H. P.; TAVARES, I. C.; SABÓIA, V. M. Práticas e tecnologias educacionais no cotidiano de enfermeiras da estratégia saúde da família. Revista de Enfermagem da UFPE, Recife, v. 7, n. 11, p. 6329-35, nov. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/12276/14926. Acesso em: 21 jun. 2015.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2000.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Regulação, Avaliação e Controle de Sistemas. Critérios e parâmetros para o planejamento e programação de ações e serviços de saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2015.
LIMA, A. P; MISSIO, L. Tecnologia educativa para o planejamento familiar. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional Educação em Saúde) – Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Dourados, MS, 2017.
ECHER, I. C. Elaboração de manuais de orientação para o cuidado em saúde. Revista Latino-Americana de Enfermagem, São Paulo, v. 13, n. 5, p. 754-7, set./out. 2005.
FONSECA, L. M. M.; LEITE, A. M.; DE MELLO, D. F.; SILVA, M. A. I.; DE LIMA, R. A. G.; SCOCHI, C. G. S. Tecnologia educacional em saúde: contribuições para Enfermagem. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 190-196, jan./mar. 2011.
LEMOS, A. Direitos sexuais e reprodutivos: percepção dos profissionais da atenção primária em saúde. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 38, n. 101, p. 244-53, abr./jun. 2014.
NIETSCHE, E. A.; LIMA, M. G. R.; RODRIGUES, M. G. S.; TEIXEIRA, J. A.; OLIVEIRA, B. N. B.; MOTTA, C. A.; GRIBLER, C. S.; GRIBLER, V. M.; LUCAS, D. D. I. FARIAS, M. K. F. Tecnologias inovadoras do cuidado em enfermagem. Revista de Enfermagem da UFSM, Santa Maria, v. 2, n. 1, p. 182-9, jan./abr. 2012.
REBERTE, L. M.; HOGA, L. A. K.; GOMES, A. L. Z. O processo de construção de material educativo para a promoção da saúde da gestante. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 20, n. 1, 8 telas, jan./fev. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v20n1/pt_14. Acesso em: 21 jun. 2018.
NIETSCHE, E. A.; BACKES, M. S.; COLOMÉ, C. L.; CERATTI, R. N.; FERRAZ, F. Tecnologias educacionais, assistenciais e gerenciais: uma reflexão a partir da concepção dos docentes de enfermagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 13, n. 3, p. 344-53, maio/jun. 2005.
OLIVEIRA, M. S. Autocuidado da mulher na reabilitação da mastectomia: estudo de validação de aparência e conteúdo de uma tecnologia educativa. 2006. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, 2006.
SALES, A. A criatividade, comunicação e produção do saber. Sociologias, Porto Alegre, v. 10, n. 19, p. 22-39, jan./jun. 2008.
SILVA, K. R.; SOUZA, A. S.; PIMENTA, D. J.; SILVA, R.; LIMA, M. D. O. Planejamento Familiar: importância das práticas educativas em saúde para jovens e adolescentes na Atenção Básica. Revista Eletrônica Gestão & Saúde, v. 7, n. 1, p. 327-42, out./fev. 2016.
TELLES, L. M. R.; OLIVEIRA, A. S.; CAMPOS, F. C.; LIMA, T. M.; COSTA, C. C.; GOMES, L. F. S.; ORIÁ, M. O. B; DAMACENO, A. K. C. Construção e validação de manual educativo para acompanhantes durante o trabalho de parto e parto. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, p. 48, n. 6, p. 977-84, set. 2014.
ZAMANZADEH, V.; RASSOULI, M.; ABBASZADEH, A.; MAJD, H. A.; NIKANFAR, A. R.; GHAHRAMANIAN, A. Details of content validity and objectifying it in instrument development. Nursing Practice Today, Tabriz, v. 1, n. 3, p. 163-71, nov./jul. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.