Letter to several hands for an anti-racist education: to you, undergraduate coworker
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1888Keywords:
Anti-racist education, Higher education, NarrativesAbstract
This letter presents thougths on anti-racist education in higher education based on the narrative of the meeting of three researchers, two self-declared black and one white, with careers in the field of health and human sciences. The narrative is conducted in the first-person plural, expressing the synthesis of discussions undertaken on this theme experienced in different life trajectories, dialoguing with intersectional black feminism, transfeminism and decolonial studies. It problematizes the racism experienced in the university context, the invisibility of black thought, as well as the oppressions associated with the black population in addition to racial violence, but conditioned by it. In line with the racial debate, transphobia, ableism and listeningism that restrict pluralities in the expression of blackness are briefly addressed. The importance of anti-racist education as a driver of new social projects and as a resource for (re)existence in Brazilian universities is concluded.
References
AL-ALAM, C. C. O Jaguarense no jornal A Alvorada (1932-1934): imprensa negra e política na fronteira Brasil-Uruguai. Métis: história & cultura, Caxias do Sul, v. 19, n. 37, p. 54-79, jan./jun. 2020.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE TRAVESTIS E TRANSEXUAIS [ANTRA]. Dossiê
assassinatos e violências contra travestis e transexuais brasileiras em 2022. Brasília, DF:
Distrito Drag; ANTRA, 2023. Disponível em: https://antrabrasil.org/assassinatos/. Acesso em: 23 jun. 2024.
BADARÓ, W. O. A cura em Kemet entre 1700 e 1500 a.c: anotações, caracterização e conteúdo do papiro de Edwin Smith. História.com, [s. l.], v. 5, n. 9, p. 89-107, 2018.
BENTO, M. A. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BRASIL, Lei n. 1, de 1837, e o Decreto n. 15, de 1839, sobre Instrução Primária no Rio de Janeiro. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, n. 18, p. 199-205, set. 2005
BRASIL, Lei n. 601, de 18 de setembro de 1850. Dispõe sobre as terras devolutas do Império. Brasília, DF: Presidência da República, 1850. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l0601-1850.htm Acesso em: 11 nov. 2023. CARNEIRO, A. S. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. 339f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
COELHO, C. T. Mulheres negras cuidadoras familiares: reflexões Interseccionais para a enfermagem. 2022. 146f. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2022.
COLLINS, P. H. Pensamento Feminista Negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.
FAVERO, S. Pajubá- Terapia. Porto Alegre: Taverna, 2020.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
GARCIA, B. G. O multiculturalismo na educação dos surdos: a resistência e relevância da diversidade para a educação dos surdos. In: SKLIAR, C. (Org.). Atualidade da educação bilíngue para surdos. Porto Alegre: Mediação, 1999. p. 149-162.
GROSFOGUEL, R. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do nolongo século XVI. Sociedade e Estado, Brasília, v. 31, n. 1, p. 25-49. jan./abr. 2016. Doi: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100003
HOOKS, b. Escrever além da raça: teoria e prática. São Paulo: Elefante, 2022.
HOOKS, b. Ensinando Pensamento Crítico: sabedoria prática. São Paulo: Editora Elefante, 2020.
IBGE. Síntese de Indicadores Sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Coordenação de População e Indicadores Sociais, Rio de Janeiro, n. 49, 2022. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101892.pdf Acesso em: 21 ago. 2024.
INEP. Censo da Educação Superior 2018. Brasília: INEP, 2019.
IPEA. Violência por raça. Ipea - Atlas da Violencia, Rio de Janeiro, v. 2.7, 2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/filtros-series/3/violencia-por-raca Acesso em: 14 out. 2023.
JESUS, J. G. Xica Manicongo: a transgeneridade toma a palavra. Revista Docências e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 250-60. 2019. Doi: https://doi.org/10.12957/redoc.2019.41817
KWIECINSKI, J. M. Merit Ptah, “The first woman physician”: crafting of a feminist history with an ancient Egyptian setting. Journal of the Medicine an Allied Sciences, [s. l.], v. 75, n. 1, p. 83-106, jan. 2019. Doi: https://doi.org/10.1093/jhmas/jrz058
LAGE, M. L. C.; SOUZA, E. M. Da Cabeça aos pés: racismo e sexismo no Ambiente Organizacional. Revista de Gestão Social e Ambiental, Curitiba, v.11, p. 55-72. 2017. Doi: https://doi.org/10.24857/rgsa.v0i0.1378
LAGE, S. R. M.; LUNARDELLI, R. S. A.; KAWAKAMI, T. T. Capacitismo e suas formas de opressão nas ações do dia a dia. Encontros Bibli, [s. l.], v. 28, 2023. Doi: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e93040
LOTIERZO, T. H. P.; SCHWARTZ, L. K. M. Raça, gênero e projeto branqueador: “a redenção de Cam”, de modesto brocos. Artelogie, [s. l.], v. 5, out, 2013. Doi: https://doi.org/10.4000/artelogie.5242
MACHADO, P. H. “O que eu estou fazendo aqui?”: experiências do racismo cotidiano na experiência universitária. 2023. 54f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social e Institucional) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.
MARCELINO, M. M.; COELHO, M. O. P. Dimensões formativas em territórios de matriz afro-brasileira: apontamentos de uma “pesquisadora-abian”. Aprender, [s. l.], n. 29, p. 105- 122, jan./jun. 2023. Doi: https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12347
MARTINS, L. M. Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2016.
MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 1-18, 2017.
MINORITY RIGHTS GROUP INTERNATIONAL. A situação de pessoas negras com deficiência no Brasil. Minority Rights Group International, [s. l.], 30 mar. 2023. Disponível em: https://minorityrights.org/pt-br/resources/the-situation-of-black-people-with-disabilities-in-brazil/ Acesso em: 30 nov. 2023.
MOMBAÇA, J. O mundo é meu trauma. Piseagrama, Belo Horizonte, n. 11, p. 20-5, nov. 2017.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processos de um racismo mascarado. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.
OLIVEIRA, L. R.; LIMA, F.; SANTOS, A. O. Paulo Freire em diálogo com Frantz Fanon e Amilcar Cabral: racialismo, subjetividade e educação. Ensino, saúde e ambiente, Niterói, v. 14, p. 410-26, 2021.
OLIVEIRA, M. R. G. Por que você não me abraça? Sur 28, n. 28, v. 15, p. 167-79. 2018. Disponível em: https://sur.conectas.org/wp-content/uploads/2019/05/sur-28-portugues-megg-rayara-gomes-de-oliveira.pdf. Acesso em 15 nov, 2023.
PAULA, L. R.; RODRIGUES, L. Raça e racismo: histórias ficcionais de corpos negros na universidade. Revista Psicologia Política, São Paulo, v. 22, n. 54, p. 414-30, ago. 2022. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2022000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 29 nov. 2023.
PEREIRA, C. A.; LICCARDO, A.; SILVA, F. G. A arte da cantaria. Belo Horizonte: Arte, 2007.
PORTELA, P.; FERES JÚNIOR, J. Pessoas trans nas universidades federais do Brasil. Grupo de Estudos Multidisciplinares das ações afirmativas- GEMAA, Rio de Janeiro, 24 fev. 2021. Disponível em: https://gemaa.iesp.uerj.br/infografico/pessoas-trans-nas-universidades-federais-do-brasil/. Acesso em: 8 out. 2023.
RIBEIRO, D. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ROSA, E. G.; ALVES, M. C. Estilhaçando a Máscara do Silenciamento: Movimentos de (Re)Existência de Estudantes Negros/Negras. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 40, n. especial, p. 1- 14. 2020. Doi: https://doi.org/10.1590/1982-3703003229978
SANTOS, A. O. et al. O conhecimento de estudantes de fonoaudiologia sobre transgeneridade e comunicação oral. In: CONGRESSO FONOAUDIOLÓGICO DE BAURU "PROFA DRA LUCIANA PAULA MAXIMINO", 2023, Bauru. Anais [...]. Bauru: USP, 2023. Disponível em: https://repositorio.usp.br/directbitstream/246f9e83-aac3-43de-bfdb-002c9a1a97e9/3137475.pdf. Acesso em: 21 ago. 2024.
SANTOS, R. L.; FERNANDES, S. F.; SILVA, P. V. B. Negros/as surdos/as: reflexões sobre as interseccionalidades e resistências. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 26, n.1, p. 121-39, jan./abr. 2023.
SILVA, A. G.; RIBEIRO, T. Interseccionalidades e surdez: em busca de um bilinguismo antirracista e anticapacitista. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 15, n.1, p. 1-16, jan./abr. 2022.
SILVA, K. J. Insurgências Subjetivas: vivência acadêmica de mulheres negras e não-negras estudantes de psicologia. 2019. 129f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
VERGUEIRO, V. Pensando a cisgeneridade como crítica decolonial. In: MESSEDER, S.; CASTOS, M. G.; MOUTINHO, L. Enlaçando sexualidades:
uma tessitura interdisciplinar no reino das sexualidades e das relações de gênero. Salvador: EDUFBA. 2016. p. 249-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Karin Juliana Daffinyn Da Silva, Camila Trindade Coelho, Ivonete Teresinha Schulter Buss Heidemann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.