Ethnic-racial relations in the Science and Physical Education curriculum: theoretical notes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1863

Keywords:

Science teaching, Physical Education, ethnic-racial relations

Abstract

This article presents a theoretical outline of knowledge produced within the scope of two ongoing doctoral research, whose field of study is ethnic-racial relations in two curricular components of basic schooling – Physical Education and Science. In it, we reinforce the importance of knowing what use is made of the history of Africa and ethnic-racial relations in the curriculum, in accordance with Law 10.639/03, to organize the work of Physical Education and Science subjects, including school, in the final years of Elementary Education and, in return, contribute to pedagogical practices in the process of deconstructing racial prejudices and ethnic-racial relations socially in force in schools and Brazilian society. In this text we seek to show possibilities for the inclusion of the ethnic-racial theme in the classroom, having as a parameter the recognition and appreciation of critical intercultural education and its potential (Walsh, 2007, 2009) in the school curriculum, as a challenge for the school and the teachers. Finally, we defend the point of view according to which content about ethnic-racial relations, when valued in the disciplines of Physical Education and Science, can enable teachers to acquire knowledge that allows them to work with anti-racist education and act as professionals committed to facing the challenges posed by racism in everyday school life.

Author Biographies

Catiana Nery Leal, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Doutoranda em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (Rede Nordeste de Ensino [RENOEN]) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEN/UESB). Mestre em Relações Étnicas e Contemporaneidade pelo Programa de Pós-Graduação em Relações Étnicas e Contemporaneidade (PPGREC) da UESB. Pós-graduada lato sensu em Educação e Interdisciplinaridade pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Graduada em Licenciatura em Educação Física pela UFRB, Centro de Formação de Professores (CFP).

Maria de Fátima de Andrade Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Doutorado e mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduação em Pedagogia pela Fundação Educacional Nordeste Mineiro e graduação em História pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Professora plena na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), do curso de Pedagogia.

Rafael Casaes de Brito, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Doutorando em Ensino com ênfase em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (Rede Nordeste de Ensino [RENOEN]) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEN/UESB). Mestre em Relações Étnicas e Contemporaneidade pelo Programa de Pós-Graduação em Relações e Contemporaneidade (PPGREC - UESB/ODEERE) em nível de Mestrado Acadêmico, com área de concentração em Relações Étnicas, Gênero e Sociedade. Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

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Published

2024-09-03

How to Cite

Leal, C. N., Ferreira, M. de F. de A. ., & Brito, R. C. de. (2024). Ethnic-racial relations in the Science and Physical Education curriculum: theoretical notes. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(66), 5–24. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1863