Multiple interfaces from initiating to reading and writing: teaching and learning process in public schools in the state of Sergipe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1745

Keywords:

public policy, UNESCO, literacy of regular school children

Abstract

This study analyzes public educational policies based on governmental commitments to international agendas in interface with the theoretical bases that supported government programs, in order to overcome illiteracy since Brazil's redemocratization process. Therefore, it dialogues with the messages of the Directors General of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) for the years 2017 to 2021, and with the proposals and reports of the Education for All (EPT) by 2030, in the regarding government investments directed to schools in different countries, including Brazil. With this, the results of the evaluations focused on literacy results were analyzed: National Literacy Assessment (ANA), in the period of 2016, and the National Assessment of School Performance (2020), carried out by the National Institute of Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), which comprise the Basic Education Assessment System (SAEB), as well as the assessment applied by the State of Sergipe Assessment System (SAES), in the period of 2021, in the sense of rethink public policies and the process of continuity for the execution of an educational project that effectively promotes the literacy of Brazilians in the 21st century.

Author Biographies

Suzana mary Andrade Nunes, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Aracaju, Sergipe, Brasil.

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Professora adjunta do Departamento de Educação da UFS. Líder do grupo de pesquisa registrado no CNPq: Relações de Saberes e Subjetividades: Alfabetização, Linguagens e Trabalho (RESSALT). Associada a Associação Brasileira de Alfabetização (ABALF) e a Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE).

Verônica dos Reis Mariano Souza, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Aracaju, Sergipe, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora titular do Departamento de Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS) e integrante permanente do grupo de pesquisa registrado no CNPQ: Relações de Saberes e Subjetividades: Alfabetização, Linguagens e Trabalho. Associada a Associação Brasileira de Alfabetização (ABALF).

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Published

2023-12-15

How to Cite

Nunes, S. mary A. ., & Souza, V. dos R. M. . (2023). Multiple interfaces from initiating to reading and writing: teaching and learning process in public schools in the state of Sergipe. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(64), 89–109. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1745