Curriculum-slasher and catastrophization device: in the guts of a zombie subjectivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1698

Keywords:

curriculum, subjectivity, device

Abstract

The article, affiliated with the field of post-critical research in Education and inspired by horror gore and slasher movies, aims to use the image of the zombie to signify it as a mode of subjectivation in progress. The argument is that zombie subjectivity is a compound of subject positions that carry traces of a collapsing planet and that weaves a character of modeling and serialization of subjects. Although this subjectivity can be demanded in different instances and spaces, we operate with the curriculum of serial narratives as one of the main articulators that update the lines of a “catastrophization device”. Such a device has served to respond to the need to define what counts, in a world in ruins, as liveable or killable. We conclude that although the curriculum of serial narratives triggers a necropolitics that aims to eliminate what disrupts the rules, it will have to face resistance as inventive, crafty, and agitating as the power it exerts.

Author Biographies

Evanilson Gurgel, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Professor do Núcleo de Educação da Infância (NEI – CAp/UFRN). Doutor em Educação pela UFBA (2022) e Mestre em Educação pela UFRN (2018). Licenciado em Ciências Biológicas pela UFRN (2014) e em Pedagogia pela UNINTER (2022). Integrante do grupo ESCRE(VI)VER: Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas em Educação/CNPq.

Marlécio Maknamara, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professor associado I do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB. Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e mestre em Educação pela UFPB. Licenciado em Pedagogia, Ciências Biológicas e em Geografia. Líder do Grupo ESCRE(VI)VER: Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas em Educação/CNPq.

 

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Published

2022-12-22

How to Cite

Gurgel, E., & Maknamara, M. (2022). Curriculum-slasher and catastrophization device: in the guts of a zombie subjectivity. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(61), 71–93. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1698

Issue

Section

Dossiê: Currículos culturais não-escolares: processos de subjetivação, verdades e relações de poder