"Here respect reigns, but ...": the pedagogical dimensions of the Grindr application in Campo Grande, MS
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1704Keywords:
Sexuality, Grindr, Cultural PedagogyAbstract
The study aims to analyze the discourses produced by users of the Grindr application, used mainly by men in search of relationships, especially sexual relations, with men. The survey was conducted from September 2021 to July 2022 in Campo Grande, MS. Thus, based on the ample pedagogical processes coming from the discourses circulating on Grindr, we see it as being an artifact abundant in content. The intention, through knowledge, was to be in the app to understand what is learned, taught, discovered, and transformed by understanding the dynamics that mediate the discursivities on Grindr as strategies that are disseminated through discourses. To this end, we created a free account to obtain prints, and from these, it was possible to observe three pedagogical dimensions present in the discursivities. Of these, the first mentions the dynamics of cancellation, which permeates all dimensions; the second reveals the hegemonic masculinity marked by discretion, secrecy, and by the man with a man's way of being that converges to the norm. Finally, the third dimension reaches the ruptures present in the counter-hegemonic discursivities, dissidents to the norm.
References
ANDRADE, Paula Deporte de; COSTA, Marisa Vorraber. Nos rastros do conceito de pedagogias culturais: invenção, disseminação e usos. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982017000100118&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 set. 2021.
BERNARDO, Ariel Aristides. A política como (mais um) critério para o estabelecimento de experiências afetivos-sexuais mediadas pelo aplicativo Tinder. Revista Áskesis, São Carlos, v. 9, n. 2, p. 95-116, jul./dez. 2020.
BRAGA, Gibran Teixeira. Não estou cobrando o que eu não posso dar: masculinidade simétrica no homoerotismo virtual. Sexualidad, Salud y Sociedad - Revista Latinoamericana, Rio de Janeiro, n. 21, p. 225-61, dez. 2015.
BRITO, Leandro Teofilo de. Da masculinidade hegemônica à masculinidade queer/cuir/kuir: disputas no esporte. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 29, n. 2, 2021.
CARVALHO, Felipe da Silva Ponte de; POCAHY, Fernando. Odiados pela nação: como ensinamos e aprendemos a odiar a diferença? Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 2, p. 47-66, 2020.
COUTINHO, André Luiz. Desejo e “aplicativos de pegação” gays: a busca de parceiros (homo)sexuais baseada em imagens heterossexualizadas. REBEH, Cuiabá, v. 3, n. 10, abr./jun. 2020.
DEBERT, Guita; BRIGEIRO, Mauro. Fronteiras de gênero e a sexualidade na velhice. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 27, n. 80, p. 37-54, out. 2012.
DUQUE, Tiago. Corpo de fala e pesquisa: autorreflexões sobre identidade e diferença. In: NOGUEIRA, Gilmaro, Nogueira; ASSIS, Dayane Nayara Conceição de; TROI, Marcelo (Org.). Lugar de fala: conexões, aproximações e diferenças. Salvador: Devires, 2020. p. 71-7.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. 13. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1999.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: o uso dos prazeres. 15. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1998.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1989.
MEDEIROS, Ettore Stefani de. Textos verbo-visuais de homens que se relacionam afetivo-sexualmente com homens: te(n)sões entre masculinidades no aplicativo grindr. 2018. 157 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
MELO, Thiago Benitez de; SANTOS, Maria Elena Pires. “Discreto, sigiloso, não afeminado”: representações identitárias e heteronormatividade no aplicativo de relacionamentos Grindr. CSOnline – Revista Eletrônica de Ciências Sociais, Juiz de Fora, n. 31, p. 249-69, 2020.
NOGUEIRA, Gilmaro; COLLING, Leandro. Homofobia, heterossexismo, heterossexualidade compulsória, heteronormatividade. In: COLLING, Ana Maria; TEDESCHI, Losandro Antônio (Org.). Dicionário crítico de gênero. Dourados: Editora UFGD, 2019.
PARANHOS, Marco Antonio Vieira de Oliveira; NERY, Maria Salete de Souza. Os usos sociais dos aplicativos de relacionamento: intersecções entre gênero, sexualidade e raça no Recôncavo Baiano. Cadernos de Gênero e Diversidade, Salvador, v. 06, n. 4, p. 200-27, out./dez. 200-227, 2020.
PELÚCIO, Larissa; DUQUE, Tiago. “Cancelando” o cuier. Contemporânea – Dossiê Queer caboclo, São Carlos, v. 10, n. 1, p. 125-51, jan./abr. 2020.
PISCITELLI, Adriana. Gênero: a história de um conceito. In: ALMEIDA, Heloisa Buarque de; SZWAKO, José Eduardo (Org.). Diferenças, igualdade. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2009. p. 118-49.
ROSSI, Alexandre José. Políticas para homossexuais: uma breve análise do programa Brasil sem homofobia e do tema transversal orientação sexual. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO: CORPO, VIOLÊNCIA E PODER, 8., 2008, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: UFSC, 2008. Disponível em: https://bit.ly/2X7QP55 . Acesso em: 27 abr. 2022.
RUANI, Ruann Moutinho; COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro; BRITO, Leandro Teofilo de. Sentidos de masculinidades dissidentes através do uso do emoji de berinjela no grindr. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, Florianópolis, v. 18, p. 1-20, jan./dez. 2021.
SOUSA, Anderson Reis; SANTOS JUNIOR, Fernando Jorge Nascimento; MOTA, Tilson Nunes. Expressões de Masculinidades de Homens Usuários do Aplicativo Grindr. Cadernos de Gênero e Diversidade, Salvador, v. 6, n. 3, p. 57-75, jul./set. 2020.
SILVA JUNIOR, Alcidesio Oliveira da. “Deu match no tinder!”: aplicativo virtual de paquera como pedagogia cultural. 2020. 233 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal da Paraíba, Faculdade de Educação, João Pessoa, 2020.
SISGRAN. Mapa das regiões urbanas e bairros, apresentados no Sistema Municipal de Indicadores de Campo Grande - MS (SISGRAN). Disponível em: <https://sisgranmaps.campogrande.ms.gov.br/>. Acesso em: 8 ago. 2022.
SOUZA, Kellcia Rezende; KERBAUY, Maria Teresa Miceli. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 61, 2017.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo e identidade social: territórios contestados. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Editora Vozes, p. 185-201, 2011.
ZDRADEK, Ana Carolina Sampaio; BECK, Dinah Quesada. O troca de estilos fabricando jovens incansáveis mutantes: uma análise com os estudos culturais. Momento – Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 26, n. 1, p. 30-43, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v26i1.6732
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gabriela Alencar Montecio, Marcelo Victor da Rosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.