Artistic residencies and curriculum-experimentation: how can they help us to postpone the end of the world?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1592

Keywords:

curriculum, artistic residency, climate changes

Abstract

Faced with an urgent landscape imposed by climate change, we question and think, with Ailton Krenak and researchers from philosophy of difference, on how another curriculum can help us to postpone the end of the world. We bring to this conversation the experimentations that we have done with artistic residences into a biology laboratories as a possibility to trace line off light able to compose the curricula. Thus, to experiment is what can open us to potency of things and it has helped us to find openings to other possible biologies and other ways to relate between human and non-human species, living beings and non-living beings.

Author Biographies

Fabiola Fonseca, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Pós-doutoranda em Educação na Unicamp e pós-doutora em Artes pela Universidade Federal do Ceará. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia e doutorado-sanduíche em Harvard. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Graduação em Ciências Biológicas (licenciatura e bacharelado) pela UFG

Antônio Carlos Rodrigues de Amorim , Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Pós-Doutor pela Escola de Comunicação do Goldsmiths College da Universidade de Londres. Doutor e mestre em Educação pela  Universidade Estadual de Campinas. Graduado em Biologia pela Universidade Federal de Viçosa. Professor Associado II (MS-5.2) na Universidade Estadual de Campinas, no Departamento de Educação, Conhecimento, Linguagem e Arte.

References

AMORIM, Antônio Carlos Rodrigues. Diagramas para um currículo-vida. Revista humanidades & inovação, Tocantins, v. 8, n. 5, p. 406-420. 2020.

CHAVES, Silvia Nogueira. Os sem sentidos da vida ou: a vida não tem sentido, invente o seu. In: RAMOS, Mariana B.; TRÓPIA, Guilherme; OLIVEIRA, Mário Cezar Amorim (Org.). Práticas diferenciadas em ensinos e biologias. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2018.

CARVALHO, Alexandre Filordi; GALO, Sílvio. Do sedentarismo ao nomadismo: intervenções para pensar e agir de outros modos em educação. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 12, n. 1, p. 280-302, jul./dez. 2010.

COUTO, Mia. E se Obama fosse africano? São Paulo: Companhia das letras, 2011.

DANOSWI, Deborah. Mundos sob os fins que vêm. [S.l.]: Conexões, 2019.

DANOSWI, Deborah; VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Há mundos por vir? Desterro. Florianópolis: Instituto Socioambiental, 2017.

DELEUZE, Gilles. Dois regimes de loucos. São Paulo: Editora 34, 2016.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2017a. V. 1.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2017b. V. 4.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 2016.

DESPRET, Vinciane de Oliveira, Tradução de Cícero de Oliveira. O que diriam os animais se... Belo Horizonte: Chão de Feira, 2016. (Cadernos de Leitura n. 45).

DIAS, Susana. Perceber-fazer floresta: a aventura de entrar em comunicação com um mundo inteiro vivo. Revista ClimaCom, Campinas, ano 7, n. 17, 2020. Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/susana-dias-florestas/. Acesso em: 30 jul. 2020.

GOMES, Marcelo (Dir.). Estou me guardando para quando o carnaval chegar. Documentário. 2019.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. Campinas, SP: Papirus, 2017.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso; KRELLING, Aline Gevaerd. Os objetos das ciências: imaginações em uma experiência de ensino. Revista da SBEnBio, São Paulo, v. 1, p. 4679-87, 2014. [V ENEBIO VI EREBIO Regional].

HOLZMEISTER, Ana Paula Patrocínio; SILVA, Sandra Kretli; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera. Por um currículo nômade: entre artistagens e invencionices. Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 16, n. 3, p. 416-28, 2016.

INGOLD, Tim. Being alive: Essays on movement, knowledge and description. [s.l.]: Taylor & Francis, 2011.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Editora Companhia das letras, 2019.

KROEF, Ada. Currículo-nômade: sobrevoos de bruxas e travessia de piratas. Fortaleza: EdUECE: 2018.

LEITE, Amanda Mauricio Pereira. Residência artística: cartografias inventivas e o Devir-Planta. Revista Observatório, Palmas, v. 5, n. 4, p. 771-6, jul. 2019.

MARCONDES, Guilherme. Deslocamento, formação e legitimação: uma análise de programas de residência artística no Brasil. Caderno CRH, Salvador, v. 32, n. 87, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.9771/ccrh.v32i87.30772. Acesso em: 26 ago. 2021.

ORLANDI, Luiz. Um gosto pelos encontros. Territórios de Filosofia (blog), [s.l.], [s.d.]. Disponível em: https://territoriosdefilosofia.wordpress.com/2014/12/29/um-gosto-pelos-encontros-luiz-orlandi/. Acessado em: 26 ago. 2021.

PELBART, Peter. O avesso do niilismo: cartografias do esgotamento. São Paulo: n. 1 Edições, 2013.

SILVA, Antônio Almeida. Natureza, organismos e máquinas para o amanhã – encontros inesperados entre arte, ciência e filosofia. Linha Mestra, Campinas, n. 41, p. 192-203, 2020.

SILVA, Antônio Almeida; AMORIM, Antonio Carlos R. Poética do arquivar: didáticas dos despropósitos entre a arte e a natureza. Revista Teias, [s.l.], v. 21, n. 63, p. 324-39, out./dez. 2020.

TSING, Anna Lowenhaupt. The mushroom at the end of the world: on the possibility of life in capitalist ruins. [s.l.]: Princeton University Press, 2015.

VINCI, Christian Fernando Ribeiro Guimarães. O conceito de experimentação na filosofia de Gilles Deleuze. Sofia, [s.l.], v. 7, n. 2, p. 322-42, 2018.

ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. Tradução de Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2022-02-17

How to Cite

Fonseca, F., & Rodrigues de Amorim , A. C. (2022). Artistic residencies and curriculum-experimentation: how can they help us to postpone the end of the world?. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(58), 11–31. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1592

Issue

Section

Dossiê: Currículo, resistência e criação com as artes