Education for sustainability: between school life and the school of life
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1555Keywords:
sustentability, sustainable development goals, education for sustainabilityAbstract
In this text, we present some data from an ongoing investigation whose main objective is to understand the perceptions and practices that people of various age groups have regarding sustainability issues. We initially developed a theoretical approach to sustainability within the scope of the United Nations' Sustainable Development Goals (SDGs) (CONSELHO EMPRESARIAL PARA O DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL [BCSD], 2021). In empirical terms, we interviewed four subjects with the following ages: 15, 22, 61, and 70 years old. After the transcription of the interviews, we made a comparative analysis of the voices captured regarding the importance they attach to sustainability practices. Thus, we try to understand how the age and the socio-cultural context of these people influence their practices and perceptions about the theme of sustainability.
References
BAKER, S. Sustainable development. London: Routledge, 2006.
BURGUESS, R. A pesquisa de terreno: uma introdução. Oeiras: Celta Editora, 1997.
CONSELHO EMPRESARIAL PARA O DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL [BCSD]. Objetivos de desenvolvimento sustentável e o BCSD Portugal. ODS, Lisboa, 2021. Disponível em: https://www.ods.pt. Acesso em: 27 fev. 2021.
CRUTZEN, P. J.; STOERMER, E. F. The “anthropocene”. Global Change NewsLetter, Stockholm, n. 41, p. 17-8, 2000.
DELORS, J. (Org.). Educação, um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da comissão internacional sobre educação para o século XXI. Porto: Edições ASA, 1996.
DU PISANI, J. A. Sustainable development: historical roots of the concept. Environmental Sciences, [s.l.], v. 3, n. 2, p. 83-96, 2006.
FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA [UNICEF]. Objetivos de desenvolvimento sustentável: ainda é possível mudar 2030. Unicef, [s.l.], [s.d.]. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/objetivos-de-desenvolvimento-sustentavel. Acesso em: 27 fev. 2021.
MALTHUS, T. R. An essay on the principle of population as it affects the future improvement of society, with remarks on the speculations of Mr Godwin, M. Condorcet, and other writers. London: J. Johson, 1798.
SCHMIDT, L.; GUERRA, J. Do ambiente ao desenvolvimento sustentável: contextos e protagonistas da educação ambiental em Portugal. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 25, n. 25, p. 193-21, 2013.
SCHMIDT, L.; NAVE, J. G.; GUERRA, J. Educação ambiental: balanço e perspectivas para uma agenda mais sustentável. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2010.
SUA PESQUISA. Sustentabilidade: saiba o que é sustentabilidade, conceito, desenvolvimento sustentável e gestão sustentável. Sua Pesquisa, São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.suapesquisa.com/ecologiasaude/sustentabilidade.htm. Acesso em: 27 fev. 2021.
TILBURY, D. Rising to the challenge: education for sustainability in Australia. Australian Journal of Environmental Education, Gold Coast, v. 20, n. 2, p. 103-14, 2004.
UNITED NATIONS [UN]. World Commission on Environment and Development. Report of the world commission on environment and development: our common future. [s.l.]: 1987. Disponível em: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf. Acesso em: 18 maio 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.