Afrocentricity Theory: epistemological elements for an afrocentric curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1897

Keywords:

Afrocentric Theory, Afrocentric Epistemology, Anti-racist Education

Abstract

This text is a theoretical fragment of a master's research in Education and is based on the studies of the Afrocentric Theory by Asante (2014) and Mazama (2012). In summary, this theory contributes to interpreting the current reality, which is organized from a Eurocentric perspective, and reformulating it by placing black history at the center of the debate. Based on this and these authors, our general aim is to present the elements of centrality/marginality, location, and agency of the Afrocentric Theory as constructs of an Afrocentric curriculum. Specifically, we aim to detail these three epistemic aspects and understand some insights into the pedagogical and scientific conditions for an Afrocentric and anti-racist education. To do so, we present a section of the bibliographic method used in the main research, providing a dialogue among different authors who contribute to the theory in question. It is argued, as a result of the bibliographic exploration, that there is a predominance of European hegemony in the way people, especially black individuals, understand the world. There is also a Eurocentric influence in education, making it difficult for it to become Afrocentric and anti-racist. Finally, we consider that the Afrocentric Theory allows the proposal of another option to European epistemology.

Author Biographies

Cledson Severino de Lima, Universidade Maurício de Nassau (UNINASSAU), Recife-PE.

Doutorando e mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Especialista em Ensino de História pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) e em Promoção de Política Pública de Igualdade Racial no Ambiente Escolar pela Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ). Licenciado em Pedagogia e História. Musicista. Gerente de Políticas Educacionais de Direitos Humanos na Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco (SEE-PE). Professor do Centro Universitário Maurício de Nassau (UNINASSAU). Cocoordenador do Laboratório de Educação das Relações Étnico-Raciais (LABERER) da UFPE e do Projeto Música e Arte Afrocentrada.

Maria da Conceição dos Reis, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Camaragibe-PE.

Doutora e mestra em Educação. Graduada em Pedagogia. Professora do Centro de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Pró-reitora de Extensão e Cultura. É líder do Laboratório de Educação das Relações Étnico-Raciais (LABERER) da UFPE. Membro do GT 21 – Educação das Relações Étnico-raciais da ANPED e da Associação Brasileira de Pesquisadores(as) negros(as).

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Published

2024-11-22

How to Cite

Lima, C. S. de, & Reis, M. da C. dos. (2024). Afrocentricity Theory: epistemological elements for an afrocentric curriculum. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(67), 99–119. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1897