The literary and (non)decolonial canon in teacher training: the critical interculturality of the curriculum of black women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1889

Keywords:

Literary canon, Black women's literature, (Non)decolonial curriculum

Abstract

In this study we intend to reflect on the causes that lead to the absence of black women in the literary canon since the event of (de)enslavement of black people, in such a way, in educational political projects focused on the curriculum in elementary school until the second decade of the 21st century. To this end, we focus on the trends of interculturality in the curriculum, in addition to the debates around (non)decoloniality in alignment with southern theories. Qualitative Research surveys literary works authored by black women, with which they mark the anti-racist struggle movement, through the recognition of the History of Art and Brazilian Literature. We realize that the absence of black women in the literary canon is directly linked to symbolic systems and the coloniality of the power of knowledge. However, this theme has been discussed, which has given black women a voice, highlighting four names in our study and their respective works to represent the importance of Afro-descendant and decolonial female literature. In emphasis, we highlight the works of Esperança Garcia, Maria Carolina de Jesus, Maria Firmina dos Reis, and Conceição Evaristo, whose relevance can be considered as the rescue of the culture of black identities in Brazil.

Author Biographies

Mariana Saturnino dos Santos, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Mestranda em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal de Sergipe (UFS); integrante do grupo de pesquisa inscrito no CNPQ: Relações de Saberes e Subjetividades: Alfabetização, Linguagens e Trabalho (RESSALT). Graduada em Pedagogia e Letras; professora de Língua Portuguesa no Colégio CCPA; integrante da Associação Brasileira de Alfabetização (ABALF).

Gildeane Hilgley Alves da Silva, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Pós-graduada em Psicopedagogia Clínica, Institucional e Educação Especial pela Faculdade Cerquilho. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), membro do Grupo de Pesquisa Relações de Saberes e Subjetividades: Alfabetização, Linguagens e Trabalho (RESSALT), da UFS. 

Suzana Mary de Andrade Nunes, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Professora efetiva do Departamento de Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS); líder do grupo de pesquisa inscrito no CNPQ: Relações de Saberes e Subjetividades: Alfabetização, Linguagens e Trabalho (RESSALT); integrante da Associação Brasileira de Alfabetização (ABALF) e da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE).

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Published

2024-11-22

How to Cite

Santos, M. S. dos, Silva, G. H. A. da ., & Nunes, S. M. de A. . (2024). The literary and (non)decolonial canon in teacher training: the critical interculturality of the curriculum of black women. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(67), 257–276. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1889