Anti-racist visual culture: alterity and differences in curricular, artistic and pedagogical policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1867

Keywords:

image, teaching, racism, education, identity

Abstract

Considering episodes of racism and male chauvinism committed in school spaces and even victimizing teachers and other workers, we raise a series of questions. How are school curricula involved in the production of alterity and differences? What notions of normality do these documents engender? Who are they interested in? To answer these questions, this article aims to present the curriculum as a cultural artifact in dispute and responsible for the production of identities and differences related to ethnic-racial issues. The research, evolved within Cultural Studies and Ethnic and Racial Studies, helped us in developing this objective. Regarding the structure, the research, of a bibliographic nature, was divided into two sections. In the first, we debated the political issues that permeate the school curriculum, characterizing it as a cultural artifact in dispute. In the second, we investigated the combined and concomitant violence resulting from male chauvinism and racism, bringing us closer to an episode of prejudice manifested in a school space.

Author Biographies

João Baliscei, Universidade Estadual de Maringá

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá (UEM) com estudos na Facultad de Bellas Artes/ Universitat de Barcelona. Professor no curso de Artes Visuais na UEM. Coordenador do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens - ARTEI, grupo junto ao qual desenvolve pesquisas sobre Educação, Arte/ Ensino de Arte; Estudos Culturais; Estudos da Cultura Visual; Visualidades; e Gênero, com ênfase em Masculinidades. Artista visual com produções que versam sobre cultura visual, cotidiano e subjetividades, dentre as quais se destacam as exposições individuais: "Saber de Cor: existências outras para além do azul e rosa", em Belém - PA; e "A/cor/do que brilha", em Maringá - PR Arte-Educador

Emanuelle Dalécio da Costa, Universidade Estadual de Maringá

Graduanda de Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá - UEM). Foi bolsista do Programa Institucional de Iniciação Científica – PIBIC. Membro do grupo de pesquisa em Arte, Educação e Imagens - ARTEI da UEM.

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Published

2024-11-22

How to Cite

Baliscei, J., & Costa, E. D. da . (2024). Anti-racist visual culture: alterity and differences in curricular, artistic and pedagogical policies. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(67), 137–158. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1867