The role of the Instituto de Pesquisas e Estudos Afro-Brasileiros (IPEAFRO) in the construction of an anti-racist education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1850

Keywords:

Abdias Nascimento, IPEAFRO, anti-racist education

Abstract

The Instituto de Pesquisas e Estudos Afro-Brasileiros (IPEAFRO) is a free public collection whose mission is to value African and Afro-Brazilian history, memory and cultures. In this sense, the aim is to reflect on the anti-racist education promoted by IPEAFRO, giving visibility to the institute's collection. This aim is linked to the question: how does IPEAFRO promote anti-racist education? IPEAFRO's analysis is expected to create a new history of black people in Brazilian education, especially by highlighting Abdias Nascimento's trajectory and legacy in the struggles against racism throughout the 20th century, expressed in the various documents in the collection. Finally, we hope to contribute to the dissemination of the collection and serve as an ally for the teaching of African and Afro-Brazilian histories and cultures.  

Author Biographies

Heverton Luis Barros Reis, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutorando em Educação, com foco na Linha de Pesquisa de Educação, Estudos Sócio-históricos e Filosóficos na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestrado em Estudos Étnicos e Africanos/História pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Especialização em História e Cultura do Brasil, Metodologia para o Ensino de Artes e Docência no Ensino Superior pela INTERVALE. Bacharelado em Artes pela UFBA. Licenciatura em História pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e Pedagogia pelo Centro Universitário UniFAVENI. Professor de Educação Básica e Superior. Ator com registro profissional (DRT: 0010013/BA), que adiciona uma perspectiva artística ao meu trabalho educacional. Historiador com registro profissional (DRT: 0000028/BA), ressaltando minha competência na área de História.

Olívia Neta, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutorado em Educação, mestrado em História e graduação em História (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Bolsista de Produtividade em Pesquisa – PQ 2/CNPq. Professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, exercendo o cargo de pró-reitora adjunta de Pesquisa (2023-atualidade). Professora-orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Defensora da escola pública e sócia da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e da Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação (ANPEd). Editora da Revista Brasileira de História da Educação, Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica e History of Education in Latin America (HistELA). Coordenadora do Fórum de Editores de Periódicos da Área de Educação (FEPAE-ANPEd) e vice-coordenadora do Laboratório de História e Memória da Educação (Lahmed/UFRN). Tem experiência na área de Educação e História, com ênfase em História da Educação, Teoria e Metodologia da História, Historiografia e Educação Profissional.

References

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Published

2024-11-22

How to Cite

Reis, H. L. B. ., & Neta, O. . (2024). The role of the Instituto de Pesquisas e Estudos Afro-Brasileiros (IPEAFRO) in the construction of an anti-racist education. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(67), 223–236. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1850