Implications concerning the Cuiabá Test in the assessment process on teaching performance in Cuiabá, MT
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1810Keywords:
Institutional Assessment, Professional Performance Assessment, Cuiabá TestAbstract
This text, part of a larger research, at master-degree's level, which is in progress, directs to the implications of Cuiabá Test in the assessment process on teaching performance. We start with the following issue: how are the results of Cuiabá Test reverberating on the Professional Performance Assessment process of teachers in public schools from Cuiabá, MT? In this way, we aim to understand and elucidate the relationship between the results of the Cuiabá Test and the Professional Performance Assessment of teachers in public schools from Cuiabá. With a qualitative approach, the study is based on the analysis of documentary sources constituted by legislation, ordinances, Cuiabana School educational policy, Municipality Education Plan, contracts and guidelines, obtained from public archives. In order getting closer to research that discusses the concept of Institutional Assessment, as well as the challenges and questions in its implementation, we carried out bibliographical research in scientific databases. We infer that the Institutional Assessment, Cuiabá Test and Teacher Performance Assessment are derived from goals and strategies of the Municipality Education Plan, which aim to increase the IDEB. We noticed that the Cuiabá Test is integrally related to the Institutional Assessment of the aforementioned county, where its result implies the academic assessment of each class and, thus, from 2022, flows into the pedagogical dimension of the Professional Performance Assessment.
References
ALT, Amanda Laura Siqueira. Programa de Avaliação Institucional: o processo de transição e implementação nas escolas públicas municipais de Cuiabá. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade de Cuiabá, Cuiabá, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6756532. Acesso em: 15 mar. 2023.
BARBANT, Maria. Alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental participam nesta terça-feira da Prova Cuiabá-Alfabetização. Cuiabá - Prefeitura, Cuiabá, 12 nov. 2018. Disponível em: https://www.cuiaba.mt.gov.br/secretarias/educacao/alunos-dos-anos-iniciais-do-ensino-fundamental-participam-nesta-terca-feira-da-prova-cuiaba-alfabetizacao/185135. Acesso em: 10 mar. 2023.
BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; NOVAES, Gláucia Franco. Avaliação institucional na educação básica: retrospectiva e questionamentos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 65, p. 314-45, maio/ago. 2016. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3839. Acesso em: 10 abr. 2023.
BORGES, Regilson Maciel; BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira. Experiências de avaliação institucional em universidades brasileiras: a produção científica dos anos 1990. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 29, n. 2, abr./jun. 2022. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19479/11134. Acesso em: 15 maio 2023.
BRANDÃO, Rosane. Alunos da rede municipal passam por avaliações da Prova Cuiabá e Provinha Brasil. Cuiabá - Prefeitura, Cuiabá, 4 dez. 2015. Disponível em: https://www.cuiaba.mt.gov.br/secretarias/educacao/alunos-da-rede-municipal-passam-por-avaliacoes-da-prova-cuiaba-e-provinha-brasil/12095. Acesso em: 10 mar. 2023.
CAIXETA, Sara da Silva. Unidocência: uma análise do trabalho pedagógico de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental. 2017. 134f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Minas Gerais, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/20691/1/Unidoc%C3%AAnciaAnaliseTrabalho.pdf. Acesso em: 29 set. 2022.
CUIABÁ. Secretaria Municipal de Educação. Avaliação de desempenho profissional 2022: orientações sobra a avaliação de desempenho profissional - ADP. Cuiabá, MT: SME, 2022a.
CUIABÁ. Secretaria Municipal de Educação. Contrato n. 541/2022/FUNED. Cuiabá, MT: SME, 2022b.
CUIABÁ. Portaria n. 372/2022/GS/SME, de 20 de maio de 2022. Diário Oficial Eletrônico do TCE: Cuiabá, 2022c. Disponível em: http://gazetamunicipal.cuiaba.mt.gov.br/api/api/editions/viewPdf/10067. Acesso em: 16 fev. 2023.
CUIABÁ. Portaria n. 375/2022/GS/SME, de 20 de maio de 2022. Diário Oficial Eletrônico do TCE: Cuiabá, 2022d. Disponível em: http://gazetamunicipal.cuiaba.mt.gov.br/api/api/editions/viewPdf/10067. Acesso em: 16 fev. 2023.
CUIABÁ. Secretaria Municipal de Educação. Contrato n. 323/2021/FUNED. Cuiabá, MT: SME, 2021.
CUIABÁ. Secretaria Municipal de Educação. Contrato n. 159/2020/FUNED. Cuiabá, MT: SME, 2020a.
CUIABÁ. Secretaria Municipal de Educação. Escola Cuiabana: cultura, tempos de vida, direitos de aprendizagem e inclusão. 2. ed. Cuiabá, MT: Gráfica Print, 2020b.
CUIABÁ. Secretaria Municipal de Educação. Escola Cuiabana: cultura, tempos de vida, direitos de aprendizagem e inclusão. Cuiabá, MT: Gráfica Print, 2019.
CUIABÁ. Lei n. 5.949, de 24 de junho de 2015. Dispõe sobre a aprovação do plano municipal de educação do município de Cuiabá para o período de 2015/2024. Diário Oficial Eletrônico do TCE: Cuiabá, 2015.
CUIABÁ. Plano Plurianual: Plano Estratégico PPA 2022/2025. Cuiabá, MT: Prefeitura Municipal de Cuiabá, 2030. Disponível em: https://legislativo.camaracuiaba.mt.gov.br/Arquivo/Documents/EXT/202109011323031337.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.
ESTEBAN, Maria Teresa. Considerações sobre a política de avaliação da alfabetização: pensando a partir do cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 573-743, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/HKH8k3XsWP7NzsRmjnNGYDm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 maio 2023
PROVA Cuiabá é instrumento de avaliação utilizada pela Secretaria Municipal de Educação. Cuiabá: Prefeitura de Cuiabá, 2022. 1 vídeo (15 min, 7 seg.). Publicado pelo Canal Prefeitura de Cuiabá, 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=6fVjKT2yRRM. Acesso em: 10 mar. 2023.
RESENDE, Thiago Cianni de Lara. A avaliação institucional como estratégia de gestão democrática em escolas particulares de educação infantil. 2021. 102f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica e Brasília (UCB), Brasília, 2021. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/tede/2859/2/ThiagoCianniDissertacao2021.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.
SABIA, Claudia Pereira de Pádua. Avaliação institucional: análise da avaliação de sistema e a necessidade de legitimidade política. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, [edição especial], v. 15, n. 34, p. 488-502, 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5635/4255. Acesso em: 16 mai. 2023.
SILVA, Leandra Cristine Pianco da. Avaliação Institucional Participativa como instrumento de autonomia no fortalecimento da gestão democrática escolar. Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 9, n. 2, p. 455-71, mai./ago. 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55039/29378. Acesso em: 1 mai. 2023.
SÍVERES, Luiz; SANTOS, José Roberto de Souza. Avaliação Institucional na Educação Básica: os desafios da implementação. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 70, p. 222-53, jan./abr. 2018. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5075. Acesso em: 15 abr. 2023.
SORDI, Mara Regina Lemes de; LUDKE, Menga. Da avaliação da aprendizagem à avaliação institucional: aprendizagens necessárias. Avaliação, Campinas, v. 14, n. 2, p. 267-90, jul. 2009. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1414-40772009000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 28 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jucileia Nascimento de Oliveira, Danilo Garcia da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.