The artistic task of the act of knowing: aesthetics, creation and reexistence in Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1600

Keywords:

Paulo Freire, creation, reexistence

Abstract

Repeatedly cited in several passages in Paulo Freire's work, the aesthetic or artistic question is dimensioned as a fundamental part of the practical-theoretical formulations of Freire's pedagogy. This work is based on a dialogue about the problematization of this aesthetic issue in Freire's thinking, reflecting the issues involved in this understanding, as well as the relationship that creation constitutes with politics, as it becomes emerging, as well, in our own political moment, the need to invent pedagogical ways and strategies based on the continuous awareness of political and sociocultural issues that affect us. The approaches developed on the subject in question constitute a point of intersection with the intimate relationship between art, politics, and education, and the understanding of the strength of the creative dimension as an opening of possibilities in the educational field and of reexistences; as a counterpoint to the market policy of the historical temporal determinism of the dominant powers. It is understood that there is still a lot to go into about the aesthetic issue in Paulo Freire, contributing to the emergence of new practices of struggle and creation.

Author Biographies

Aristóteles de Paula Berino, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professor na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), no Departamento de Educação e Sociedade (DES/IM/Nova Iguaçu), e no Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc).

Luciana Dilascio Neves, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Mestre em Ciência da Arte pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora do Departamento de Artes na (UFRRJ).  

Vanessa de Andrade Lira dos Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Mestre em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (UERJ). Professora de Artes Visuais nas redes FAETEC e SEEDUC/RJ.

References

ALVES, Rubem. A utilidade e o prazer: um conflito educacional. In: DUARTE JR., João-Francisco. Fundamentos estéticos da educação. São Paulo: Cortez/Autores Associados; Uberlândia, MG: Universidade de Uberlândia, 1981.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BERINO, Aristóteles. Para ser um ser no mundo: a humanização é uma poética em Paulo Freire. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 19, n. 55, p. 329-39, out./dez. 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da Arte e anacronismo das imagens. Vera Casa Nova. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2015.

DUARTE JR., João-Francisco. Fundamentos estéticos da educação. São Paulo: Cortez/Autores Associados; Uberlândia, MG: Universidade de Uberlândia, 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 14. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem. Tradução de Roberto Schwarz Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 2002.

SCHUBACK, Marcia Sá Cavalcante. O fascismo da ambiguidade: um ensaio conceitual. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2021.

SCHWARZ, Roberto. O pai de família e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

Published

2022-02-17

How to Cite

de Paula Berino, A., Dilascio Neves, L., & de Andrade Lira dos Santos, V. . (2022). The artistic task of the act of knowing: aesthetics, creation and reexistence in Paulo Freire. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(58), 89–109. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1600

Issue

Section

Dossiê: Currículo, resistência e criação com as artes