The artistic task of the act of knowing: aesthetics, creation and reexistence in Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1600Keywords:
Paulo Freire, creation, reexistenceAbstract
Repeatedly cited in several passages in Paulo Freire's work, the aesthetic or artistic question is dimensioned as a fundamental part of the practical-theoretical formulations of Freire's pedagogy. This work is based on a dialogue about the problematization of this aesthetic issue in Freire's thinking, reflecting the issues involved in this understanding, as well as the relationship that creation constitutes with politics, as it becomes emerging, as well, in our own political moment, the need to invent pedagogical ways and strategies based on the continuous awareness of political and sociocultural issues that affect us. The approaches developed on the subject in question constitute a point of intersection with the intimate relationship between art, politics, and education, and the understanding of the strength of the creative dimension as an opening of possibilities in the educational field and of reexistences; as a counterpoint to the market policy of the historical temporal determinism of the dominant powers. It is understood that there is still a lot to go into about the aesthetic issue in Paulo Freire, contributing to the emergence of new practices of struggle and creation.
References
ALVES, Rubem. A utilidade e o prazer: um conflito educacional. In: DUARTE JR., João-Francisco. Fundamentos estéticos da educação. São Paulo: Cortez/Autores Associados; Uberlândia, MG: Universidade de Uberlândia, 1981.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BERINO, Aristóteles. Para ser um ser no mundo: a humanização é uma poética em Paulo Freire. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 19, n. 55, p. 329-39, out./dez. 2018.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da Arte e anacronismo das imagens. Vera Casa Nova. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2015.
DUARTE JR., João-Francisco. Fundamentos estéticos da educação. São Paulo: Cortez/Autores Associados; Uberlândia, MG: Universidade de Uberlândia, 1981.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 14. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem. Tradução de Roberto Schwarz Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 2002.
SCHUBACK, Marcia Sá Cavalcante. O fascismo da ambiguidade: um ensaio conceitual. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2021.
SCHWARZ, Roberto. O pai de família e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.