Versions of the Didactic Field in the National Common Base for Teacher Education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1479Keywords:
didatics, teacher training, PedagogyAbstract
This text seeks to discuss how the field of Didactics is located in the third version of the advice for revision and updating of the Resolution CNE/CP n. 02/2015 and in the Resolution CNE/CP n. 2, of December 20, 2019, which institutes the National Common Base for Teacher Training (BNC). Going through the contributions of scholars through the mapping of specialized literature, we support the conceptual argument that the field of Didactic, represented by the General Didactic component, establishes in the curriculum of the courses for teacher’s education degree a focus of theoretical-practical problematization of the mediation of learning in concrete contexts, relating educational purposes, knowledge and methodologies. The practical meaning of Didactic, embodied in a critical and transformative concept of teaching, does not find a place in the analyzed documents. When advocating the concept of Pedagogical Knowledge of Content to the detriment of the complexity of knowledges that intertwines in teacher education, the third version of the advice focused on specific didactics trends that are produced with a focus on the teaching of disciplinary content. In the final document, despite mentioning the specificity of the field of Didactic, denoting the viability of a curricular component of General Didactic, the BNC disregards the socio-political bases of didactic mediation, operating with a restrictive perspective that dissociates its methodological-operative character from epistemological and ethical-political reflection of Pedagogy.
References
ALVAREZ MÉNDEZ, Juan Manuel. Entender la didáctica, entender el curriculum. Madrid: Miño y Dávila, 2001.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília-DF, 2019b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 1º jan. 2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer n. 22, de 7 de novembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui Base Nacional Comum para Formação Inicial de Professores para a Educação Básica – BNC Formação. Brasília-DF, 2019a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2019/124721-texto-referencia-formacao-de-professores/file. Acesso em: 1º jan. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Proposta de Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica. Brasília-DF: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=105091-bnc-formacao-de-professores-v0&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 1º jan. 2020.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Didática e pedagogia: da teoria do ensino à teoria da formação. In: FRANCO, Maria Amélia; PIMENTA, Selma Garrido. Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Loyola, 2010. p. 75-100.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Renovar a didática crítica: uma forma de resistência às práticas pedagógicas instituídas pelas políticas neoliberais. In: SILVA, Marco; ORLANDO, Claudio; ZEN, Giovana. Didática: abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 65-88.
FRANCO, Maria Amélia; PIMENTA, Selma Garrido. Didática multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 539-53, abr./jun., 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 24. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
LIBÂNEO, José Carlos. O campo teórico e profissional da Didática hoje: entre Ítaca e o canto das sereias. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido. Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Loyola, 2010. p. 43-75.
PIMENTA, Selma Garrido. Epistemologia da prática ressignificando a didática. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Loyola, 2010. p. 15-41.
PIMENTA, Selma Garrido. Para uma re-significação da didática – ciências da educação, pedagogia e didática (uma revisão conceitual e uma síntese provisória). In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 26-55.
PIMENTA, Selma Garrido. As ondas críticas da didática em movimento: resistência ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal. In: SILVA, Marco; NASCIMENTO, Orlando Costa do; ZEN, Giovana Cristina. Didática: abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 19-64.
SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: foundations of a new reform. Harvard Educational Review, Harvard, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987. Disponível em: https://hepgjournals.org/doi/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411. Acesso em: 1º de jan. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.