Autobiographical and the Theory of Discourse: a possibility of deconstructing discourses of curriculum policies of teacher formation in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1474

Keywords:

autobiography, discourse, teacher formation

Abstract

This study presents a possibility of re-signifying discourses of curriculum policies for teacher formation from the autobiographical narrative as a path of criticism and change to the school's discourses. The policy discourses have sought to standardize how teachers should accomplish their teaching functions and thus contribute to the learning of their students. We have disagreed with these proposals that try to fix teacher identities. Based on studies already undertaken in the field of curricular policies, through a research project in progress, we seek the challenge of dialoguing with the autobiographical proposals of William Pinar, Madeleine Grumet, and Teresa Strong-Wilson re-visiting the understanding of currere. We argue with these authors that autobiography is an associative, cultural process, constituted of knowledge and practice. In this way, we seek to hold dialogues between the researches of curricular policies of teacher formation, bringing the discursive approach of Theory of Discourse. The challenge of the proposed dialogue between these theories is to rethink the meanings of curricular policies in school with teachers.

Author Biography

Clarissa Bastos Craveiro, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutora em Educação na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), doutorado sanduíche na Universidade do Porto (FPCEUP) na área de Currículo e Formação de Professores. Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Especialista em Modalidades de Intervenção nos Processos de Aprendizagem pela Pontifícia Universidade Católica. Graduada em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (USP). Professora da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFF/IEAR). Líder do Grupo de Pesquisas Curriculares (GPeC).

References

BORGES, Veronica; CUNHA, Viviane Peixoto; CRAVEIRO, Clarissa. Curricular centralization policy in Brazil: a discursive perspective on academic researches. Transnational Curriculum Inquiry, v. 16, n. 1, p. 23-37, 2019.

BURITY, Joanildo Albuquerque. Discurso, política e sujeito na teoria da hegemonia de Ernesto Laclau. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto (Org.). Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: ediPUCRS, 2008.

CRAVEIRO, Clarissa B.; RIBEIRO, W. G. Precisamos de uma Base Nacional Comum Curricular? Linhas Críticas, v. 23, p. 51-69, 2017.

CRITCHLEY, Simon; DERRIDA, Jacques; LACLAU, Ernesto; RORTY, Richard. Deconstruction and Pragmatism. London and New York: Routledge, 2015.

GRUMET, M. R. Curriculum and the art of daily life. In: WILLIS, George; Shubert, Willian H. (Edit.). Reflections from the heart of educational inquiry: understanding curriculum and teaching through the arts. Estados Unidos: [s.l.], 1991.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações Culturais. Tradução de Adelaine La Guardiã Resende, Ana Carolina Escosteguy, Cláudia Alvarez, Francisco Rüdiger e Sayonara Amaral, Liv Sovik (Org.). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

HALL, Stuart. A Centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, p. 15-46, jul./dez. 1997.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Coordenação e revisão técnica geral, Alice Casimiro Lopes e Elizabeth Macedo. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemony and socialist strategy. Londres: Verso, 2011.

LACLAU, E. La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. (Org.). Políticas de currículo no Brasil e em Portugal. Porto, Portugal: Profedições Lda, 2008.

LOPES, A. C.; MACEDO, E.; TURA, M. L. As representações sociais e os estudos de política de currículo para formação docente. In: PLACCO, V. M. N. S.; VILLAS BÔAS, L. P. S.; SOUSA, C. P. (Org.). Representações sociais: diálogos com a educação. SP: Champagnat/FC, 2012, p. 109-36.

LOPES, A. C.; BORGES, V. Currículo, conhecimento e interpretação. Currículo sem fronteiras, v. 17, p. 555-73, 2017.

LOPES, A. C.; CUNHA, E.; COSTA, H. C. Da recontextualização à tradução: investigando políticas de currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 13, p. 392-410, 2013.

MILLER, J.; MACEDO, E. Curriculum public policies: autobiography and relational subject, Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 3, p. 948-65, set./dez., 2018.

MOUFFE, C. La paradoja democrática. Barcelona: Gedisa Editorial, 2003.

PEREIRA, Talita Vidal; COSTA, Hugo Heleno Camilo; CUNHA, Érika Virgílio. Uma base à Base: quando o currículo precisa ser tudo. Revista Educação Pública, Cuiabá, v. 24, n. 56, p. 455-69, maio/ago. 2015.

PINAR, W.; GRUMET, M. Toward a poor curriculum. Kingston, NY: Educator’s International Press, 2015.

PINAR, W. Curriculum theorizing: the reconceptualists. Berkeley: McCutchan, 1995.

STRONG-WILSON, Teresa. Bringing memory forward: storied remembrance in social justice education with teachers. New York: Peter Lang Publishing, Inc, 2008.

STRONG-WILSON, Teresa. Phantom traces: exploring a hermeneutical approach to autobiography in curriculum studies. Journal of Curriculum Studies, v. 47, n. 5, 2015.

STRONG-WILSON, Teresa. Following one’s nose in reading W. G. Sebald allegorically: currere and invisible subjects, Educational Theory, v. 67, n. 2, 2017.

STRONG-WILSON, T.; EHRET, C.; LEWKOWICH, D. & CHANG-KREDL, S. (Ed.) Provoking curriculum encounters across educational experience: new engagements with the curriculum theory archive. New York: Routledge, 2020.

SCOTT, J. W. The evidence of experience. Critical Inquiry, v. 17, n. 4, p. 773-97, jun./ago. 1991. doi: https://doi.org/10.1086/448612

SMITH, Sidonie. Reading autobiography: a guide for interpreting life narratives. 2. ed. Paperback, July 2, 2010.

Published

2020-09-11

How to Cite

Bastos Craveiro, C. (2020). Autobiographical and the Theory of Discourse: a possibility of deconstructing discourses of curriculum policies of teacher formation in Brazil. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1474

Issue

Section

Dossiê: As (novas) políticas curriculares para formação docente: paradoxos e pro