Research with babies: methodological paths of a study on physical education teaching in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.2024

Keywords:

physical education, teaching, babies

Abstract

The main goal of this study is to analyze the challenges and possibilities of teaching physical education to babies in early childhood education. This is a qualitative, ethnographic study that focuses on the pedagogical mediations of physical education in a Group I/II class (mixed class), made up of 22 children, aged between six months and two years, from a Municipal Center for Early Childhood Education, located in Vitória, ES. The research was carried out over a period of four months, spread over 15 weeks, totaling 18 field placements. In order to produce the data, participant observation was used, with field diary entries, photographic records and a semi-structured interview with the physical education teacher who worked with this class. The intention behind this research was to identify the didactic-pedagogical assumptions that come from practice, in order to reflect on the mediations that seek to take care of the details, overcoming the maturational perspective that affects babies and seeing them as active subjects in their own development processes.

 

Author Biographies

Erika de Jesus Schulz, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Física do Centro de Educação Física e Desporto da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Especialista em Psicomotricidade, pela Universidade Cândido Mendes; especialista em Ensino da Dança, pela UFES; e em Personal Training: Metodologia da Preparação Física Personalizada, pela Universidade Estácio de Sá. Licenciada e bacharelado em Educação Física, pelo Centro Universitário Vila Velha (UVV). Professora de Educação Física na Rede Municipal de Ensino.

Ileana Wenetz, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Pós-doutorado no Programa Interdisciplinar de Ciências Humanas, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutora e mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Licenciada em Educação Física pela Faculdade de Gestão, Educação e Saúde (FES). Especialista em Pedagogia do Corpo e da Saúde pela UFRGS. Professora adjunta do Departamento de Ginástica do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professora da Pós-Graduação em Psicologia Institucional e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PGGEF) na UFES.

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Published

2025-04-02

How to Cite

de Jesus Schulz, E., & Wenetz, I. (2025). Research with babies: methodological paths of a study on physical education teaching in early childhood education. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(68), 173–190. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.2024

Issue

Section

Dossiê: Por uma ética do cuidado na docência de 0-3 anos: das pedagogias de educação infantil às didáticas na creche