Free movement and the development of babies in daycare: contributions from the Pikler Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.2022

Keywords:

free movement, autonomy, Pikler Approach

Abstract

Based on studies on teaching in Early Childhood Education and the contributions of the Pikler Approach, this paper is the result of a study that aimed to discuss free movement as one of the fundamental conditions for the development of autonomy in babies in daycare. From a Piklerian perspective, autonomy is the possibility for babies, driven by desire, to do something on their own initiative. Methodologically, an ethnographic study was developed over a period of 6 months with a group of eight babies aged between 4 and 17 months in a private Early Childhood Education school located in Porto Alegre, Brazil. The investigative focus was the social actions of babies in an institutional care and education environment based on Piklerian principles. The strategies for generating research data were observation, field diary, and film and photographic records. By reading the material generated in the field, two analytical units were defined: a) babies and exploration of spaces, furniture, and objects; b) babies and social interactions with peers. Through the research, it was possible to infer that the free movement of babies in daycare enables the development of their autonomy through learning that emerges from their interaction with peers, spaces and materials.

 

Author Biographies

Rafael Ferreira Kelleter, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU/UFRGS). Professor de Educação Infantil na rede municipal de Porto Alegre, RS.

Rodrigo Saballa de Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestrado em Educação pela UFRGS. Especialização em Gestão da Educação pela UFRGS. Licenciatura em Pedagogia pela UFRGS. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS na linha de pesquisa: Estudos das Infâncias. Professor da área de Educação Infantil do curso de Pedagogia da UFRGS e no Departamento de Estudos Especializados (DEE).

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Published

2025-04-02

How to Cite

Kelleter, R. F. ., & Carvalho, R. S. de. (2025). Free movement and the development of babies in daycare: contributions from the Pikler Approach. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(68), 109–129. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.2022

Issue

Section

Dossiê: Por uma ética do cuidado na docência de 0-3 anos: das pedagogias de educação infantil às didáticas na creche