Trajectories and memories: narrative of a black quilombola woman permeated by a nursery rhyme

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.1991

Keywords:

narrative, black woman, circle dance song

Abstract

This paper is based on reflections made in the Doctorate Program in Cultural Processes and Manifestations - Feevale University/RS and addresses the narrative of a black woman: Trajectories and memories of Xixica, a resident of the Paredão Baixo Quilombo, in Taquara, RS. Oral history and ethnography constitute the methodological approach, which enabled the understanding of how the construction of a narrative was woven through different aspects of this woman's life, remembering a circle dance song sung by her mother when remembering the loss of a son. From this perspective, the text also discusses some of the elements of a circle dance song, ranging from its structure (circle dance, instrumentation, words, singing, playfulness) to issues relating to the socio-historical and cultural context. The circle dance song that emerged amid Xixica’s narrative transcended memory, allowing her to bring to light her trajectory, that of her family, and that of the quilombola community. It also made it possible to see how yesterday’s realities are interwoven in this narrative, which, among the various ways in which Xixica spoke about herself and her socio-cultural surroundings, opens up space for reflections/transformations that can enable not only singing, playing a musical instrument and expressing the body through dance, but also the memories of these musical gestures to also converge into actions that offer a search for more dignified living conditions.

Author Biographies

Lúcia, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Possui Doutorado em Processos e Manifestações Culturais pela Universidade Feevale/RS (2022. Possui Mestrado em Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos/RS (2003), Especialização em Administração de Marketing pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1996), Graduação em Comunicação Social - Habilitação: Publicidade e Propaganda pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1991) e Graduação em Música - Licenciatura pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (2015). Integra o Grupo de Pesquisa "Educação Musical: diferentes tempos e espaços" da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul(CNPq), no qual realiza pesquisas relacionadas à presença da música na educação básica. Proprietária e Coordenadora da Comunicare - Espaço Música e Arte, onde atua como Professora de música no ensino de violão, teclado e canto, ministra oficinas de musicalização para crianças e adultos. Trabalha com musicalização infantil em escolas de Educação Infantil. Fundadora e integrante do Projeto Chá de Arte, que tem como proposta ampliar conhecimentos por meio de diversos processos de criação para o público de todas as idades, a partir de diferentes linguagens artísticas.

Magna Lima Magalhães, Universidade Feevale

Possui graduação em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1995) e doutorado pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2010). Atualmente é professora da Universidade Feevale, no PPG em Processos e Manifestações Culturais e do Curso de História. Líder do grupo de pesquisa Cultura e Memória da Comunidade e coordenadora do Centro de Documentação e Memória-Feevale. Tem experiência na área de História atuando principalmente nos seguintes temas: memória, história, identidade, associativismo negro. É autora do Livro Associativismo Negro no Rio Grande do Sul (2017).

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Published

2025-04-02

How to Cite

Lúcia Jacinta da Silva, & Magalhães, M. L. (2025). Trajectories and memories: narrative of a black quilombola woman permeated by a nursery rhyme. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(68), 275–293. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.1991