Teaching, curriculum and blackness: (re)existing paths of affection and dissent in literacy practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1936

Keywords:

afrocentered curriculum, literacy, (re)existence

Abstract

The curriculum, understood as a territory and locus of power disputes, is configured as a colonized and colonizing instance by highlighting and legitimizing knowledge and practices rooted in oppressive hegemonic patterns based on white-centric foundations. Seeking to (re)construct another logic in the face of this scenario, the school, by opting for paths of resistance, configures itself as a space for recognizing and valuing diversity through dissident pedagogical, ethical and political interpellations. Through (self)narrative letters, this article presents reflections on Afrocentric curricular practices in the early years of elementary school. The experience of black teachers at a federal basic education school has shown, through actions linked to the Africas and Me teaching and research project, the opening of curricular gaps for the valorization and emancipation of blackness, breaking with the logic of the objectification (Césaire, 2020) of African and Afro-Brazilian bodies and knowledge. We conclude that highlighting black protagonism and power in reading, writing and orality practices with children in the literacy process is an act of (re)existing in the face of dehumanizing power structures and patterns. Thus, paths are opened for other voices to echo and constitute narratives of emancipation of the different ways of existing in the world, with humanization as the primary matrix, based on an Afrocentric and affectionate curriculum.

Author Biographies

Patrícia Barros Soares Batista , Universidade Federal de Minas Gerais/ Teacher

Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduação em Pedagogia pela mesma UFMG. Tem experiência na área de formação de professores alfabetizadores (Ceale/FaE/UFMG) e Educação, atuando principalmente nos temas: ensino e aprendizagem da leitura e da escrita, literatura infantil, infância e relações étnico-raciais. Membro do Grupo de Pesquisas do Letramento Literário (GPELL/UFMG). Professora da Escola de Educação Básica e Profissional da UFMG – Centro Pedagógico, atuando no 1º ciclo de Formação Humana.

Bruna D´Carlo Rodrigues de Oliveira Ribeiro, Universidade Federal de Minas Gerais/ Teacher

Doutoranda em Estudos Interdisciplinares do Lazer na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Pedagoga pela PUC Minas. Especialista em Gestão de Projetos Sociais pela Faculdade São Luís. Coordenadora do Projeto Anjos D’Rua. Membro do Grupo de Pesquisa EDUDANÇA e do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Infância e Educação Infantil (NEPEI), da UFMG.

Ana Paula Campos Cavalcanti, Universidade Federal de Minas Gerais/ Teacher

Doutorado em Linguística Aplicada pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Conhecimento e Inclusão Social da Faculdade de Educação da UFMG, na linha Educação e Linguagem (Ceale). Especialista em Revisão de Texto pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Cursando Especialização em Design Instrucional na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Graduada em Pedagogia pelo Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Licenciada em Letras – Língua Portuguesa pela Universidade Estácio de Sá. Licenciatura em Letras – Língua Inglesa em andamento pela Uniasselvi. Trabalha com a formação continuada de professores da Educação Básica, oferecendo serviços de consultoria educacional. Revisora e redatora de textos didáticos. Professora de Língua Portuguesa no SESI-FIEMG, unidade CATEM, e professora substituta do núcleo básico do Centro Pedagógico da UFMG.

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Published

2024-05-15

How to Cite

Batista , P. B. S. ., Ribeiro, B. D. R. de O. ., & Cavalcanti, A. P. C. . (2024). Teaching, curriculum and blackness: (re)existing paths of affection and dissent in literacy practice. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(65), 95–114. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1936