Educational experiences of black deaf people from an afrocentric perspective: a path of possibilities
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1910Keywords:
deaf black identity, educational practices, AfrocentricityAbstract
The aim of this article is to understand the centrality/marginality of the educational experiences narrated by students on the Letras-Libras course and how this relates to the process of constructing a black deaf identity. To this end, our main foundation was the theory of Afrocentricity, systematized as a paradigm by the researcher Molefi Kete Asante (1980, 2009), which provided us with the analytical schematization necessary to support the text. As a methodological approach, we used a qualitative approach that relates to the methodology of oral history, understanding it as the main producer of the life narratives collected and analyzed. As a result, it was possible to identify that the experiences that contextualize racial issues are largely marginalized in the students' educational process, which ends up not providing continuity. On the other hand, experiences that are narrated from the point of view of being deaf manage to appear more frequently and are developed by the interviewees. As a result, we can see that the construction of black deaf identity is still unequal, where deafness comes to the fore and enables a more in-depth and conscious development.
References
ALMEIDA, Silvio. Racismo Estrutural. São Paulo: Editora Jandaíra, 2020.
ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. Afrocentricidade como um novo paradigma. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin. Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009.
ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricity: the theory of social change. 3. ed. Buffalo: Amulefi Publishing Company, 1980.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo: EdUFBA, 2008.
GOMES, Nilma Lino. Educação e relações raciais: refletindo sobre algumas estratégias de atuação. In: MUNANGA, Kabengele (Org). Superando o racismo na escola. Brasília: SECAD, 2005.
GOMES, Nilma Lino. Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: reprodução de estereótipos ou ressignificação cultural? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 7, n. 21, p. 40-51. set./dez. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000300004
MAZAMA, Ama. Afrocentricidade como um novo paradigma. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin. Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
NOBLES, Wade. Sakhu Sheti: Retomando e reapropriando um foco psicológico afrocentrado. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin. Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO [UFPE]. Projeto pedagógico do curso Licenciatura em Letras-Libras. Recife: UFPE, 2019. Disponível em: https://www.ufpe.br/documents/39203/0/PPC+PARCIAL.pdf/5a51d86c-9d2e-4648-a082-9b94a6f61bcd. Acesso em: 28 nov. 2023.
VASCONCELOS, Norma Abreu. Histórias e memórias de lideranças surdas em Pernambuco. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Paulo, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rafaela de Alcântara Barros, Clayton Márcio Hermes Pereira , Maria da Conceição dos Reis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.