Initial and continuing teacher education in the context of educational reforms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1758

Keywords:

Initial and continuing education policy, Resolutions n. 02/2019 and 01/2020, Framework for Action Education 2030

Abstract

The purpose of this article was to analyze the influences proposed by the Education 2030 Framework for Action in the Resolutions n. 02/2019 e n. 01/2020 of the National Board of Education (CNE) about initial and continuing education for teachers. The proposals were agreed in the World Education Forum (2015), carried out by international organizations, with Brazil as one of its signatories. An analysis was made of the educational legislation and the documents: Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of the Sustainable Goals (2016), National Education Plan (BRASIL, 2014), National Board of Education Resolutions n. 02/2015, n. 2/2019, and n. 01/2020, and National Curricular Basis (2017 and 2018). Based on the proposals to reformulation implanted post-Incheon, it is possible to notice several changes in the educational project to meet global demands for technological adequacy, workforce training, collaborations, and partnerships with the private sector. New guidelines were published without the discussion or participation of society, even if the supranational document claims to support the fight for the right to participate of all interested parties. Current resolutions remove the human formation activity from the teaching work, suppress the autonomy of higher education institutions and make clear the intention to ensure the maintenance of relations of production.

Author Biographies

Solange Jarcem Fernandes, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Graduada em Pedagogia pela UFMS. Professora nos cursos de Licenciatura e no Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Educação da UFMS, nas áreas de Políticas Educacionais, Gestão da Educação Básica, Financiamento Público da Educação Básica e Metodologia Científica.

Mariana Sayd Bellé, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), na linha de pesquisa História, Política, Educação. Coordenadora Pedagógica da Rede Municipal de Educação (REME) de Campo Grande, MS.

Lenira de Jesus Prado, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Professora da Educação Básica, atuando em  escolas da Rede Privada do Município de Campo Grande, MS.

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Published

2023-08-03

How to Cite

Fernandes, S. J., Bellé, M. S., & Prado, L. de J. (2023). Initial and continuing teacher education in the context of educational reforms. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(63), 47–67. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1758