BNCC and its ways of conducting teaching in the initial years of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1757Keywords:
BNCC, teachers, Early Years of Elementary SchoolAbstract
The article is the result of a Master's research whose general aim was to examine the effects produced by the implementation of the Brazilian National Common Core Curriculum (Base Nacional Comum Curricular, or BNCC, in Portuguese) in teaching the initial years of Elementary School in private schools in a city in Rio Grande do Sul. In particular, the study sought to examine the ways of being a teacher constituted by the implementation of the BNCC in private institutions. The theoretical bases used are based on the theories of Foucault and his commentators. The empirical material was formed by statements of ten educators, obtained in interviews, throughout 2021, about their school practices, mobilized by the execution of the BNCC. The analytical strategy used to operate on this set of utterances was discourse analysis, as proposed by Foucault. The scrutiny of the material showed that the implementation of the BNCC generates a (de)territorialized teacher subject, relocating him to another place, in which the rules are well defined, saying what and how students should learn, and how the teacher should teach, thus guaranteeing the functioning of neoliberal rationality.
References
BALL, Stephen. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, p. 539-64, dez. 2005.
BALL, Stephen. Performatividade, privatização e o pós-Estado do bem-estar. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1105-126, set./dez. 2004.
BARBIERI, Simone Côrte Real. Intencionalidades biopolíticas do silenciamento da formação docente na BNCC. 2019. 156 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2019.
BAUMAN, Zygmund. A sociedade individualizada: vidas contadas e histórias vividas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
BIESTA, Gert. A (re) descoberta do ensino. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018.
CARVALHO, Alexandre Filordi de. Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira. Revista Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, n. 3, 2020.
CIERVO, Tássia Joana Rodrigues. A centralidade das competências socioemocionais nas políticas curriculares contemporâneas no Brasil. 2019. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2019.
FONSECA, Daniel José Rocha. Análise discursiva sobre a Base Nacional Comum Curricular. 2018. 89 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Goiás, Jataí, 2018.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.
LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê. Sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
MILLER, Peter; ROSE, Nikolas. Governando o presente. São Paulo: Paulus, 2012.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012. p. 23-45.
SILVA, Francisco Canindé. Na base, como os professores veem a Base? Sobre currículos e BNCC. Textura, Porto Alegre, v. 22, n. 50, p. 99-117, abr./jun. 2020.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A “nova” direita e as transformações na pedagogia da política e na política da pedagogia. In: GENTILI, Pablo; SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Neoliberalismo, qualidade e educação. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 9-29.
VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidade e Educação. Revista Colombiana de Educación, Bogotá, n. 65, p. 19-41, jul./dez. 2013.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Betina Wiebusch Faleiro, Fernanda Wanderer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.