Game-Formation of the Eternal Return
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1735Keywords:
game-formation, school scenarios, eternal returnAbstract
Starting from the fables of another of us, with arguments that slide, supported by game theory, through the postmodern, notably, poststructuralism and the post-foundational, we write this article as autofiction. The character is Maria, another one of us, who participates in a game-formation. Operating in a performative condition of four blank phases, he created school scenarios in an assemblage of knowledge and actions to mobilize singular contexts of practices from four letters, namely: Camus' Absurdity, Nietzsche's Nihilism, Deleuze and Guattari's Minor Literature, and Vattimo's Weak Ontology. Aware of the eternal return of the game, Maria moved through experimentalism as a methodological option, considering each letter as a theme, four lenses that allowed experiments with thinking, to claim and fable school scenarios. She was willing to give her best, even saying yes to each card, in the dilemmatic plays on the social role of the school, without attributing a single card as an argument of certainty, but seeing the potency of each of them and positively playing them so that you want to play again.
References
CAMUS, Albert. O Mito de Sísifo. 18. ed. Rio de Janeiro: Record, 2019.
CAMUS, Albert. O homem revoltado. Rio de Janeiro: Record, 2010.
CAMUS, Albert. A peste. Rio de Janeiro: Record, 2003.
CORAZZA, Sandra Mara. A-traduzir o arquivo da docência em aula: sonho didático e poesia curricular. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/j/edur/a/hHpS8fS8pXrzVzBZLGc8JdS/?lang=pt. Acesso em: 10 de ago. 2021.
CARONE, Modesto. Lições de Kafka. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
CARVALHO, Maria Inez. Uma volta para o futuro: em busca do tempo espaço perdido nas lembranças. Ilhéus: Editus, 2020.
CARVALHO, Maria Inez. A escola fraca da segunda ruptura currricular: um relato sobre um a-com-tecer pós-doutoral [Relatório Final - pós-doutorado]. Braga: UMinho, 2016.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche a e filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka - por uma literatura menor. Lisboa: Assírio e Alvim, 2003.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é Filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.
DEWEY, John. Experiência e Educação. 3. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.
DOUBROWSKY, Serge. Fils: roman. Paris: Éditions Galilée, 1977.
DROIT, Roger Pol. Foucault, Michel: entrevistas. São Paulo: Graal, 2006.
GALLO, Sílvio. Em torno de uma educação menor. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 169-178, jul./dez. 2022
JANOUCH, Gustav. Conversas com Kafka. São Paulo: Novo século, 2008.
KAFKA, Franz. Aforismos reunidos. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2012.
LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
MAFFESOLI, Michel. O tempo retorna: formas elementares da pós- modernidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.
MAFFESOLI, Michel. A transfiguração do político: a tribalização do mundo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2005.
MARQUES, Vitor; CARVALHO, Maria Inez. A noção de Absurdo em Camus e a Geografia Escolar. Revista Signos Geográficos, Goiânia, v. 4, p. 1-20, 2022.
MARTON, Scarlett. Extravagâncias: ensaios sobre a filosofia de Nietzsche. São Paulo: Editora Barcarolla, 2009.
NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
NIETZSCHE, Friedrich. Ecce homo: como alguém se torna o que é. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
NIETZSCHE, Friedrich. Crepúsculo dos Ídolos. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
PIMENTEL JÚNIOR, Clívio; CARVALHO, Maria Inez da Silva de Souza. Profanando o “papel” da escola? narrativas pós-modernas sobre o processo social de escolarização. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 13, n. 24, p. 161-83, 2017. DOI: 10.22481/praxis.v13i24.935.
PIMENTEL JÚNIOR, Clívio; CARVALHO, Maria Inez da Silva de Souza. Um sentido para as aparências: cenas e máscaras do/no cotidiano formativo. Educação em Questão, Natal, v. 49, n. 35, p. 180-202, maio/ago. 2014.
SCHOLLAMMER, Karl Erik. As práticas de uma língua menor: reflexões sobre um tema de Deleuze e Guattari. Revista Ipotesi – Revista de Estudo Literários, Juiz de Fora, v. 5, n. 2, p. 59-70, 2001.
SERPA, Luiz Felippe Perret. Rascunho digital: diálogos com Felippe Serpa. Salvador, Bahia: EDUFBA, 2011. Disponível em: http://www.repositorio.ufba.br:8080/ri/bitstream/ri/14783/1/rascunho_digital.pdf. Acesso: 30 de set. 2021.
VATTIMO, Giovanni. O fim da modernidade: niilismo e hermenêutica na cultura pós-moderna. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vitor Marques, Maria Inez Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.