Does the other lie? Or in another way? Truths and lies of the pedagogical
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1620Keywords:
Pedagogical Ideas, Free Will Autonomy, Practical-theories relationsAbstract
The text questions the idea of the OTHER in the four dimensions of the human thinking: the theological, the philosophical, the psychological and the pedagogical. To talk around the first, the ideas of Erasmus and Luther about “free will” are used. To the second, the ideas of Rousseau and Kant, around “autonomy”. For the third, Freud is called, regarding his concept of “transference” (“transfert”). Lastly, concerning the pedagogical dimension, Comenius, Pestalozzi, Steiner, Korzack and Freire are used to work the practical/theory relations, perceiving them in the context and in the reference universes. To think the pedagogical dimension, the authors used in the other three dimension are understood as “inheritance” and “testament”, questioning how they get to us and if they are present at what we consider as Education, today.
References
COMENIUS, J.-A. La grande didactique. Paris : Klincksieck, 1992.
ERASME, N. Essai sur le libre arbitre. Alger, Chaix, 1945.
FREIRE, P. La pédagogie des opprimés. Paris, La Découverte, 1974 .
FREUD, S. Cinq psychanalyses. Paris: PUF, 1993.
KANT, E. Beantwortung der frage: was it Aufklarung. Berlinische Monatschrift, Frankfurt, n. 4, Weinschedel, Insel, Tome VI, p. 481-94, 1964.
KORCZAK, J. Le droit de l’enfant au respect. Paris: R. Laffont, 1979.
LUTHER, M. De la liberté du chrétien. Paris : Points, 1996.
LUTHER, M. Du serf arbitre. Paris : Gallimard, Folio essais, 2001.
MESNARD, P. Introduction à l’essai sur le libre arbitre. Alger: Chaix, 1945.
RICHÉ, P.; VERGER, J. Des nains sur les épaules de géants: maitres et élèves au Moyen age. Paris: Tallander, 2006.
ROUSSEAU, J. J. Émile ou de l'éducation. Paris: Granier-Flammarion, 1966.
SOËTARD, M. Journal de Pestalozzi sur l’éducation de son fils. In: Etudes de Jean-Jacques Rousseau, n. 6. Montmorency: Musée Jean-Jacques Rousseau, 1995.
STEINER, R. Philosophie de la liberté. Paris, PUF, 1923.
STROHL, H. La substance de l´evangile selon Luther: témoignages choisis, traduits et annotés par Henri Strohl doyen de la faculté de théologie protestante de Strasbourg. Paris: La Cause, 1931.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.