Creations and uses of Arts as weavers of curricular “knowledge-meanings”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1603

Keywords:

arts, creation, educational networks

Abstract

This text is a collection of creations, co-creations, affections, and relations between arts, worlds, experiences, memories, and knowledge. Pointing to a multiplicity of possible existences through images and sounds, we’ll present in this work some creations that give arts new possibilities to ‘practice-think’ the school curriculum and improbable and singular textures of ‘knowledge-meanings’ in ‘inside-outside’ of schools, making use of arts as a way of sensitivity and affectations in educational networks that we form and that form us. Art as a creative human expression and intrinsic to cultural phenomena, when articulated to curricular components, it accesses transversalities between different areas of knowledge related to the pedagogy of sounds, smells, images, tastes, and gests. As narratives, they help us to express and create other ways of understanding the lived world, dialoguing ethically, aesthetically, and politically with “practitioners-thinking” of schools’ daily life and “spaces-times”.

Author Biographies

Noale Toja, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Educação e Cotidianos pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Mestre em Educação, Comunicação, Cultura e Periferias pela UERJ. Participante do GRPesq Currículos e Cotidianos: Redes Educativas, Imagens e Sons, na linha de pesquisa “Cotidianos, Redes Educativas e Processos Culturais”. Colabora em projetos de Educomunicação na articulação da educação, comunicação, artes e tecnologias.

Rafaela Rodrigues da Conceição, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutoranda em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Pedagoga pela UFRRJ. Atua como docente dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental na rede particular de ensino e no Colégio Pedro II. Integrante do GrPesq Currículos Cotidianos: Redes Educativas, Imagens e Sons, da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ).

Talita Malheiros, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Mestranda em Educação na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Especialista em Arte, Educação e Tecnologias Contemporâneas pela Universidade de Brasília (UnB). Professora de Artes Visuais da Educação Básica (SME/RJ). Integrante do GrPesq Currículos Cotidianos: Redes Educativas, Imagens e Sons, da UERJ.

References

ALVES, Nilda. Sobre as redes educativas que formamos e que nos formam. In: ALVES, Nilda. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas: memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. São Paulo: Cortez, 2019. p. 115-33.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano – artes do fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Cecília Pinto Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, São Paulo, 2007. V. 1.

DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento. Tradução de Stela Senra. São Paulo: Brasiliense, 1983. (Cinema 1).

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Tratado de nomadologia: a máquina de Guerra. In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. São Paulo: Editora 34, 2012. V. 5.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O que é Filosofia? São Paulo: Ed. 34, 1993.

GUÉRON, Rodrigo. Da imagem ao clichê, do clichê à imagem: Deleuze, cinema e pensamento. Editora Nau: Rio de Janeiro, 2011.

MACHADO, Arlindo. O quarto iconoclasmo e outros ensaios hereges. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos, 2001.

RANGEL, Leonardo; SANTOS, Edméa. O caminhar na educação: narrativas de aprendizagens, pesquisa e formação. Editora Atena: Paraná, 2020

Published

2022-02-17

How to Cite

Toja, N., Rodrigues da Conceição, R., & Malheiros, T. . (2022). Creations and uses of Arts as weavers of curricular “knowledge-meanings”. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(58), 265–284. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1603

Issue

Section

Dossiê: Currículo, resistência e criação com as artes